تصادفی یکماه اخیر

سالِ تماشاخانه برای تماشا و تماشگر

گذری به اتفاقات تئاتر مشهد در سال ۹۸

مشهدتئاتر- سید جواد اشکذری: سال ۹۸٫ یا بهتر بگوییم تئاتر مشهد در سال ۹۸٫ ۱۲ ماه عجیب و غریب این سال همه چی داشت و البته خیلی چیزها هم نداشت. از تولید و اجراهای تئاتر و در ادامه فروش آن‌ها (که البته نسبت به سال قبلش افت کرده بود) گرفته تا برگزاری جشنواره‌های تئاتر ملی که جایش چند سالی در تئاتر مشهد خالی بود. از انصراف و استعفا و دعوا برای بودن یا نبودن گرفته تا بیماری کشنده کرونا و تعطیلی تئاتر در یکی از ماه‌های خوب سال. اما از هرچه بگذریم سال ۹۸ در تاریخ تئاتر از یک جهت قابل اهمیت خواهد بود. در سالی که با توجه به رونق اقتصاد تئاتر و حضور بی‌شمار تماشاگر از یک سو و تولید بسیار زیاد هنرمندان از سوی دیگر، به شدت کمبود امکانات سخت‌افزاری در تئاتر مشهد احساس می‌شد، از این حیث اتفاقات خوبی برای تئاتر شهرمان بوجود آمد. «کلنگ‌زنی پردیس تئاتر مشهد توسط شهرداری مشهد»، «اضافه‌شدن تماشاخانه دوسویه و مجهز استاد حسین نوری به تئاتر مشهد»، جابجایی دو تماشاخانه مطرح و فعال تئاتر در بخش خصوصی و افزایش سالن‌های آن‌ها» و در نهایت «تعمیرات مجموعه تئاترشهر» از جمله اتفاقات سخت‌افزاری خوب سال ۹۸ تئاتر مشهد به شمار می‌آید که از این حیث به جرائت می‌توان سال ۹۸ را سالِ تماشاخانه‌های تئاتر مشهد برای تماشا و تماشگر لقب داد.

در این نوشتار به بخشی از اتفاقات و اجراها و رویدادهای مهم تئاتر شهرمان می‌پردازیم.

۱؛ «خانه بهار» و گرامیداشت روز ملی تئاتر

فرودین، ماه عجیبی است که قطعا از «سالی که نیکوست از بهارش پیداست» بویی نبرده است. با اینکه مشهد در فروردین‌ماه از شلوغ‌ترین زمان‌های سال به شمار می‌آید اما از تئاتر در این شهر در ایام تعیلات نوروز خبری نیست. با توجه به اینکه هفتم فروردین روز ملی تئاتر می‌باشد، چند سالی است که شهرداری مشهد این کمبود را با برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی خانه بهار جبران کرده است تا مردم مشهد و زائران آقا امام رضا(ع) از فضای نمایشی بهره ببرند. جشنواره هنرهای نمایشی خانه بهار ۹۸ با دبیری مهدی شفیعی که از سری جشنواره‌های ملی هنرهای شهری به شمار می‌آید، با حضور ۲۶ اثر در نوروز ۹۸ در مشهد برگزار شد. در این جشنواره اتابک نادری، سیروس همتی و ایوب آقاخانی از میان ۲۴۹ اثر متقاضی، ۹۲ اثر را برای مرحله نهایی انتخاب کردند که از این تعداد، ۸ نمایش صحنه‌ای، ۴ نمایش کودک و نوجوان و ۱۴ نمایش آئینی، میدانی و خیابانی برای اجرا در مشهد به مرحله نهایی رسیدند. این جشنواره برگزیدگان خود را با داوری گلاب آدینه، نادر برهانی مرند و شهرام نوشیر، در آئین پایانی جشنواره ملی هنرهای شهری در ابتدای اردیبهشت معرفی کرد.

تئاترهایی چون «رومئو ، ژولیت»،  «پنچری»، «خاموشی دریا»، «زندانی خیابان دوم» و «چشم‌هایت را ببند و به انگلستان فکر کن» در اولین ماه ۹۸ در سطح مشهد روی صحنه رفتند.

۲؛ ماه تئاتر کوتاه

اردیبهشت را باید ماه تئاتر کوتاه و مینی‌مالیسمی نامید. برگزاری دو جشنواره تئاتر کوتاه خانه هنر با دبیری پارسا علوی و نیز جشنواره تئاتر دانشگاه فردوسی با دبیری بابک علایی گواه این ادعاست. ابتدا دومین جشنواره تئاتر بهار توسط خانه هنر خراسان رضوی با دبیری پارسا علوی در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۹۸ در سالن‌های تئاتر مشهد برگزار شد. در این جشنواره، ۹ خوانش نمایشنامه و ۶ نمایش کوتاه صحنه‌ای از شهرهای مشهد، تربت حیدریه، تربت‌جام و فریمان اجرا شدند.

همچنین هشتمین جشنواره تئاتر کوتاه دانشگاه فردوسی مشهد از دهم تا دوازدهم اردیبهشت‌ماه در دانشگاه برگزار شد. حجت طباطبائی، علی حاتمی‌نژاد و مسعود عقلی اعضای هیأت داوران هشتمین جشنواره تئاتر کوتاه بودند که برگزیدگان خود را معرفی کردند.

تئاترهای «ما داریم از این خونه می‌ریم»، «شهرزاد ۱۰۰۱»، «باغ خونی»، «افسانه وبای»، «ماجرای باغ‌وحش»، «خواب‌‌گرد»، « PH11»، «ژرفا»، «اشک خدا»، «حوا»، «ماندارین»، «قهرمان آینه» «آنم آرزوست» و «اکولالیا» از نمونه آثار اردیبهشت سال ۹۸ به شمار می‌آیند.

۳؛ «کربن»؛ از «آموزش» تا «تولید»

اواخر خرداد و اوایل تیر بود که صحبت از «کربن» شد. «کربن» را به نام یک گروه که سال‌هاست تئاترهای مدرنی روی صحنه می‌برد، می‌شناختیم. آدم‌هایش را که بیشتر از تحصیل‌کرده‌ها و مدرسان زمینه‌های مختلف تئاتر بودند، به‌خوبی می‌شناختیم. اما این بار صحبت از آموزشگاه کربن بود. مکانی برای تولید و آموزش. «مرکز تئاتر کربن» در شهریورماه دارای مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان شد که در اهدافش، فعالیت‌های تئاتری از آموزش تا تولید به چشم می‌خورد. این مجموعه خصوصی که در حال حاضر با مدیریت عبدالله برجسته فعالیت می‌کند، دارای چهار پلاتوی مجهز و استانداردِ تمرین و آموزش تئاتر است.

در این سال آموزشگاه‌های دیگری مدیریت میترا بابایی و نیز مهران سلیمانی‌پاک، از هنرمندان مطرح تئاتر مشهد راه‌اندازی شد.

«عشق جلاد»، «خنکای ختم خاطره»، «درخت»، «دعواهای کیوتزا» و «ماجرای باغ وحش» از آثار نمایشی در خردادماه ۹۸ می‌باشد.

۴؛ همایش روسای انجمن کشور در مشهد

برگزاری همایش یک‌روزه روسای انجمن‌های نمایش سراسر کشور در مشهد از مهمترین اتفاقات تئاتر در تیرماه ۹۸ به شمار می‌آید. این همایش که اولین نشست کاری روسا با مدیران تئاتر کشور در دوره جدید به شمار می‌آمد، در دو نوبت صبح (سخنرانی) و بعدازظهر (پنل‌های تخصصی) در هفتم تیرماه در سالن کنفرانس هتل فردوسی مشهد برگزار شد.

در این همایش، مجتبی حسینی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد)، شهرام کرمی (میرکل هنرهای نمایشی کشور)، جهانشیر یاراحمدی (دبیر همایش)، حمید نیلی (مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور)، حسین مسافرآستانه (عضو هیات مؤسس انجمن نمایش)، دکتر محمدعلی خبری (عضو دیگر هیات مؤسس انجمن)، جواد مستخدمی (معاون مالی اداری انجمن نمایش کشور) علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده (مدیر و سردبیر ایران تئاتر)، فاتح بادپروا (رئیس انجمن هنرهای نمایشی کردستان)، محمدرضا الوند (مدیر امور استان‌ها) سخنرانی کردند. این همایش هرچند اقدام خوبی بود اما مدیران تئاتر مشهد نتوانستند از آن فرصت استفاده کنند و سهمیه آثار استان را در جشنواره تئاتر خراسان رضوی را بیشتر از ۲ اثر افزایش بدهند.

تئاترهای «جانی سکیکی»، «منطقه حفاظت شده»، «دیواکولا»، «رابینسون خرگوشه»، «ضد انسان»، «شهود»، «اکولالیا»، «دیگری»، «ازدواج مبارک»، «رویای آمریکایی»، «پادزخم» و «شین» از جمله آثار نمایشی بود که اجراهای عمومی خود را در تیرماه ۹۸ در مشهد گذراندند.

۵؛ استعفای دو عضو انجمن

در اواخر مردادماه ۹۸، فضای رسانه‌ای مشهد و کشور از بیانیه دو عضو مستعفی انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی پر شد و «سید جواد اشکذری» و «مرتضی ملتجی» از اعضای هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی به دلیل اعتراض به وضعیت اسفبار تئاتر استان استعفا کردند. بخشی از دلایل استعفای آن‌ها در بیانیه این دو هنرمند آمده است: «با توجه به اینکه چند ماهی است که بود و نبود قانونی ما و نیز نظرات‌مان در مسیر رشد تئاتر در انجمن هنرهای نمایشی استان نادیده گرفته می‌شود و همچنین برخی از تصمیمات به ‌صورت فردی صورت می‌گیرد و کمتر در جلسات هیئت مدیره مطرح می‌شود و یا اگر هم مصوباتی هم به تصویب می‌رسد، عمل نمی‌شود، لذا با توجه به انتقاد شدید و نیز اعتراض‌مان به وضعیت اسفبار موجود تئاتر استان به خاطر موارد زیادی از جمله «بی‌توجهی و عمل نکردن به مصوبات صورت‌جلسات هیئت‌مدیره انجمن خراسان رضوی»، «عدم حمایت از تئاتر شهرستان‌های استان»، «عدم برنامه‌ریزی صحیح و مدون تئاترشهر مشهد»، «بی‌توجهی به وضعیت هنرمندان به‌خصوص پیشکسوتان مشهد و استان»، «عدم شفافیت مالی در انجمن»، «نداشتن راهبردی اصولی در برگزاری جشنواره‌ها به خصوص جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی و قبول واگذاری دبیری آن به‌غیر از هنرمندان» و «از دست‌دادن قدرت و استقلال انجمن هنرهای نمایشی استان» استعفای خود از حضور در هیت‌مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اعلام می‌کنیم.» هر چند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با استعفای آن‌ها مخالفت و با شروط آن‌ها موافقت کرد اما اداره تئاتر ارشاد و انجمن نمایش استان به سرعت جلسه‌ای را برگزار کردند و دو عضو علی‌البدل انجمن را جایگزین کردند.

در مردادماه سال گذشته، تئاترهای «عمارت سعادت‌آباد»، «افسانه ماردوش»، «آدیداس»، «پدران»، «دختران»، «کفاش و بچه‌هایش»، «استارت»، «گسل»، «ماه پری بانو»، «روز شیشه‌ای»، «و خداوند در درون یک مرد دو قلب قرار نداد» و «پایان هیتلر» در مشهد به اجرا رسیدند.

۶؛ مجهز و دو سویه چون تماشاخانه استاد نوری

در زمانی که رشد تولید و اجرای تئاتر مشهد در حال افزایش بود و هنرمندان از کمبود امکانات سخت‌افزاری سخن می‌گفتند، افتتاح تماشاخانه «استاد حسین نوری» در مشهد بعد از چند سال، از مهمترین اتفاقات شهریورماه و حتی سال ۹۸ رقم خورد. آیین افتتاحیه این تماشاخانه در هفتم شهریورماه، باحضور جمعی از هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار ‌شد. این تماشاخانه که مزیّن به نام «استاد حسین نوری»، از جانبازان انقلاب اسلامی و هنرمندان پیشکسوت هنرهای نمایشی و تجسمی کشور است، از مجهزترین سالن‌های تئاتر مشهد به شمار می‌آید که دارای سالن بلک‌باکس دوسویه و با ظرفیت ۱۲۳ نفر، دارای سیستم نور و صدای تخصصی و سایر امکانات لازم برای اجرای گروه‌های نمایشی ازجمله اتاق بازیگران، اتاق گریم و لباس و سالن انتظار مناسب تماشاگران می‌باشد.

همچنین در آخر همین ماه، تماشاخانه شمایل تعطیل شد تا مرکزی جدید به‌عنوان موسسه و آموزشگاه هنرهای نمایشی شمایل شکل بگیرد. این که مرکز دارای ۳ سالن تئاتر، کافی‌شاپ، اتاق مخصوص آموزش تئاتر خلاق برای کودکان است، به‌عنوان اولین اتفاق سخت‌افزاری تئاتر مشهد در سال ۹۹ رقم بگیرد. سالن اصلی «شمایل»، دو سویه می‌باشد و ظرفیت ۱۲۰ تماشاگر را دارد.

از تئاترهای شهریورماه ۹۸ می‌توان به‌آثاری چون «ژنتیک»، «ژنرال»، «گسل»، «استارت»، «زآیلف کوچک» و «خانه آرام» اشاره کرد.

۷؛ جشنواره تئاتر استانی در خانه نو شده

با تغییر زمان جشنواره تئاتر فجر که همیشه قبل از ماه محرم برگزار می‌شد، در سال ۹۸ در آبان‌ماه برگزارشد، تا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی فرصتی پیدا کند تئاترشهر را تعطیل کند و در پروسه تعمیر قرار دهد. آرزویی که ۱۲ سال با هنرمندان تئاتر مشهد همراه بود. تئاترشهر مشهد، مهمترین پایگاه اقتصادتئاتر شهر به شمار می‌آید که از همه لحاظ دچار فرسودگی شده بود. البته این بار همه آنچه هنرمندان درخواست داشتند صورت نگرفت و مانند بسیاری از کارها، اداره ارشاد بدون هم اندیشی با اهالی تئاترمشهد، به تعمیرات تئاترشهر پرداخت. «نصب درب برای  دکور سالن اصلی، «رنگ‌آمیزی پشت صحنه سالن اصلی»، «تعویض سقف سِن و سالن انتظار بهار»، «سایه‌بان ورودی و درب اضطراری سالن بهار» و «سیم‌کشی برق سالن اصلی» از اقداماتی این‌ پروژه به شمار می‌آید. هر چند هزینه اعلام شده رئیس اداره هنرهای نمایشی ارشاد ۵۳ میلیون برای تئاترشهر بود اما با عدم شفافیت مالی، حرف و حدیث‌های متعدد از سوی هنرمندان در این رابطه شنیده می‌شود. سالن اصلی تئاترشهر مشهد با بیش از یک ماه تعطیلی، بالاخره در آبان‌ماه در اختیار بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان خراسان رضوی قرار گرفت تا بعد از چند سال که دبیری آن توسط انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی قرار داشت، به معاون هنری سینمایی اداره ارشاد واگذار شود. به‌گفته محمدرضا محمدی، دبیر جشنواره، از مجموع ۸۷ اثر متقاضی -شامل  ۵۶ اثر از شهرستان‌ها و ۳۱ اثر ازمشهد- حدود  ۱۳ به عنوان آثار اصلی به جشنواره راه پیدا کردند. همچنین به صورت غیرمنتظره و بدون داشتن صورت جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره تئاتر استانی، دو تئاتر «نفت» از فریمان و «شاه شکار» از مشهد به جشنواره اضافه شدند. دراین جشنواره، اتابک نادری، حمید ابراهیمی و فریبا متخصص به‌عنوان هیئت داوران جشنواره، دو اثر «آدیداس» و «ژنتیک» را به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی کردند.

تئاترهای «بازجویی‌ها»، «بیکران»، «درخت سخنگو»، «شب حادثه»، «گذشته سرخ»، «به روی نی» و «جرات یا حقیقت» در اولین ماه فصل پاییز در تماشاخانه‌های مشهد روی صحنه رفتند.

۸؛ درخشش افسانه‌ای ماردوش

آبان‌ماه ۹۸ ماه تئاتر کودک و نوجوان می‌باشد. ماهی که جهش تئاتر آموزشی  و تربیتی برای این قشر را به خوبی می‌توانیم در تئاترشهرمان ببینیم. در شرایطی که کمتر شاهد اجرای تئاتر برای نوجوان و نیز تولید یک اثر نمایشی اقتباسی از داستان‌های بکر شاهنامه حکیم‌مان بودیم، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برای اولین بار دست به تولید اثری فاخر به نام «افسانه ماردوش» کرد. این نمایش «افسانه ماردوش» به‌نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی محمد جهانپا بعد از اجرا در سالن اصلی تئاترشهر مشهد، در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان خوش درخشید.

این اثر در این رویداد مهم توانست «تندیس و لوح تقدیر بهترین نمایش از خانه تئاتر کشور»، «تندیس و لوح تقدیر مرکز ملی استیژ ایران»، «نشان زرین مرغک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور» و «نمایش اول برگزیده از نگاه تماشاگران از جشنواره» را از آن خود کند و همچنین تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی (محمد جهانپا)، تندیس و لوح تقدیر بهترین طراحی صحنه (مهدی شرفی)، تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگر مرد(جلال کریم‌زاده)، تقدیر بهترین بازیگری زن (پرستش سلطانی)، تقدیر بهترین نمایش‌نامه‌نویسی (منوچهر اکبرلو) و تقدیر بهترین موسیقی (امیر و آرش بیات) را از بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را از آن خود کند.

در آبان ماه ۹۸ «واگویه‌های علی گندابی» از هنرمندان تئاتر همدان در تماشاخانه اشراق مشهد روی صحنه رفت.

۹؛ آغاز عملیات بزرگترین پردیس شرق کشور در مشهد

در آذرماه ۹۸ یکی از مهمترین، تاثیرگذارترین و جریان‌سازترین اتفاقات دهه ۹۰ افتاد. بعد از چند ماه که طرح نهایی بزرگترین پردیس تئاتر مشهد توسط داوران انتخاب شد، بالاخره در هفتم آذرماه عملیات اجرایی احداث پردیس بزرگ تئاتر مشهد آغاز گردید. پردیس بزرگ تئاتر مشهد دارای یک سالن نمایش اصلی با ظرفیت ۷۰۰ نفر، سه سالن فرعی، گالری و سایر فضاهای فرهنگی و هنری است که عملیات اجرایی فاز اول آن با روشن شدن تابلو روزشمار ۵۲۰ روز به دست «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

«علیرضا رزم حسینی»، استاندار خراسان رضوی در این مراسم گفت: «بر اساس برآوردهای انجام گرفته، با اتمام عملیات عمرانی پروژه پردیس تئاتر شهر و بهره برداری از آن، تعداد صندلی‌های نمایش در مشهد به دو برابر افزایش پیدا می‌کند و این اقدام مثبت در کارنامه کاری شورای پنجم به ثبت خواهد رسید.»

همچنین در آذرماه، پردیس تئاتر مستقل از مهمترین مراکز تولید و اجرای تئاتر در بخش خصوصی در مکانی جدید افتتاح شد. این مرکز از مهرماه که نقل مکان کرد، بعد از ۳ ماه توانست دوسالن بلک باکس با نام‌های انوشیروان ارجمند و دکتر لطفی‌مقدم را افتتاح کند که نسبت به سالن‌های قبلی این پردیس بزرگتر و مجهزتر می‌باشد. پردیس تئاتر مستقل علاوه بر این دو تماشاخانه، دارای پلاتو تمرین، کلاس آموزشی به همراه فضای پذیرایی و استراحت در شان هنرمندان می‌باشد.

در این ماه آثاری بسیاری چون «عروس خون»، «حادثه در نوسا»، «ریپورت»، «ربات کوچولو و تهمینه»، «من نبودم دستم بود»، «از خودت نترس»، «طهران»، «آنتی کاریزما»، «باغ وحش شیشه‌ای» و «اپلیون» در تئاتر مشهد روی صحنه رفتند.

 

۱۰؛ دی به نام درام

دی‌ماه ۹۸، بدون شک ماه نمایشنامه‌نویسی لقب می‌گیرد. علاوه بر الینکه در این ماه، مجید بخششیان و علی حاتمی‌نژاد، دو نمایشنامه‌نویس مشهدی با نمایشنامه‌های «بمب‌های دست‌نویس» و «ورشو» نامزد بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شدند، برای اولین بار مهمترین رویداد ملی در شهرمان اتفاق افتاد و نخستین جشنواره نمایشنامه‌‌نویسی اقتباسی «گام دوم» برای اولین بار در مشهد بعد از نزدیک به یک سال تلاش در دی‌ماه به ثمر نشست و اختتامیه آن با حضور بزرگان درام‌نویسی و هنرمندان برجسته تئاتر کشور با مشارکت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در سالن اصلی تئاترشهر مشهد برگزار شد. در این مراسم از دو درام‌نویس استان خراسان رضوی، شادی غفوریان و علی حاتمی‌نژاد، از خواهر شهید والامقام ابراهیم هادی، حسین زاهدی نامقی و کمال‌الدین قراب تجلیل شد. به گفته مرتضی ملتجی دبیر جشنواره؛  ۱۸۹اثر به دبیرخانه رسید که در مرحله دوم، ۵۴ اثر در بخش‌های صحنه‌ای، نوجوان و خیابانی مورد بررسی قرار گرفتند و در نهایت در هر بخش، سه نمایشنامه به عنوان منتخب برگزیده شدند.

همچنین ۱۱ نمایشنامه منتخب از ۵۹ اثری که به مرحله دوم این جشنواره راه یافته در اختیار گروه‌های برگزیده تئاتر این شهر مقدس قرار گرفته است، خوانش این آثار از ۹ تا ۱۱ دی‌ماه در سالن استاد حسین نوری برگزار شد. همچنین در حاشیه این جشنواره، نشستی نیز با عنوان «جایگاه اقتباس در ادبیات نمایشی ایران» با حضور نصرالله قادری، دکتر شهرام زرگر و سعید تشکری در حوزه هنری خراسان رضوی برگزار ‌شد.

در این ماه مقاله «نشانه‌شناسی مرگ در بررسی تطبیقی میان دو نمایشنامه‌ “مرگ در پاییز” اثر اکبر رادی و “مرگ فروشنده” اثر آرتور میلر» به قلم «حامد امان‌پورقرایی» نویسنده مطرح تئاتر مشهد به مرحله نهایی بخش مسابقه مقالات رادی‌شناسی دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی راه یافت.

همچنین در این ماه، تئاترهایی چون «مکبث»، «سرخ‌پوش»، «اتاق ورونیکا»، «من مرتضی تنها هستم»، «ویترین»، «بوفالوی آمریکایی»، «اعترافات یک زندگی غیرمعمولی»، «کارنامه بندار بیدخش»، «مبارک در دربار سلطان سلیمان» و«پدرانه» روی صحنه رفتند.

۱۱؛ جایزه ویژه فجر برای «ژنتیک»

حضور پر از افتخار تئاتر مشهد در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در چند سال گذشته، نگاه تئاتر کشور به‌خصوص تئاتر پایتخت را معطوف به این شهر کرده است. حضور ۹ نمایش در سال ۹۶ و کسب ۱۲ جایزه در سال ۹۷ از تئاتر مشهد در این رویداد مهم تئاتر کشور، نگاه بسیاری را به سمت هنرنمایی اهالی تئاتر شهرمان در سال ۹۸ سوق داد بود اما با انصراف ۴ تئاتر «آدیداس» به‌کارگردانی «پویا غازی»، «بازجویی‌ها» به‌کارگردانی «علی حاتمی‌نژاد»، «جانی‌سکیکی» به‌کارگردانی «حسین اکبرپور» و «خدای جنگ» به‌کارگردانی «امین رضایی اردانی» که در بخش خارج از مسابقه جشنواره پذیرفته شده بودند، تئاتر «ژنتیک» به‌کارگردانی «مهسا غفوریان»، تنها نماینده تئاتر مشهد در بخش رقابتی آثار صحنه‌ای سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به‌شمار آمد.

تئاتر «ژنتیک» در روز چهارم جشنواره در ۲نوبت در «سالن استاد سمندریان» روی صحنه رفت و توانست در ۳بخش «بهترین کارگردانى»، «بهترین نمایشنامه‌نویسی» و «بهترین بازیگری مرد» کاندیداى کسب جایزه شود ولی در نهایت «مهسا غفوریان» توانست جایزه ویژه هیأت داوران بخش صحنه‌ای جشنواره سی و هشتم را از آن خود کند.

همچنین «سجاد انتظاری» هنرمند مشهدی، به‌خاطر تولید تیزر تئاتر «خانواده محترم اردکانی» مورد تقدیر هیأت داوران بخش اقلام تبلیغاتی این جشنواره شد و از «مهدیا مصباحی» با عکسِ نمایش «عشق جلاد» در بخش عکس تقدیر به عمل آمد.

تئاترهای «کاهنه‌های باکوس»، «شاه شکار»، «قاصدک» ، «میراث»، «جام آلبالو»، «گربه»، «زال و رودابه»، «آنومی»، «دست‌های آلوده»، «ترمز اضطراری»، «رومولوس»، «قدم زدن بر روی خطوط زرد خطر»، «بازی»، «قلقلی در سیاره عروسک‌ها»، «کارناوال خون» و «قلقلی در سیاره عروسک‌ها» در بهمن ماه سال ۹۸ روی صحنه‌های تئاتر مشهد جان گرفتند،

۱۲؛ تاثیرات «کرونا» بر تئاتر مشهد

اسفندماه ۹۸ با شیوع بیماری کرونا در ایران شروع شد و در همان ابتدا تمام فعالیت‌های تئاتر مشهد از جمله اجراهای تئاتر تا ۹ اسفند‌ماه لغو گردید تا مسئولان مشهدگیشه مجبور شدند مبالغ خریداران  بلیط‌های تئاتر را عودت دهند. همچنین نخستین جشنواره تئاتر دانشجویی «مونو راز» با ۱۴ اثر که قرار بود از پنجم تا هفتم اسفندماه در تالار فردوسی برگزار شود، قربانی بیمار واگیر دار کرونا شد. نمایش موزیکال «سویینی‌تاد» به کارگردانی محمد نیازی که قرار بود در دهه اول اسفندماه روی صحنه سالن اصلی تئاترشهر ببرد، به دلیل شیوع بیماری کرونا، تا الآن (زمان نگارش این گزارش) بلاتکلیف می‌باشد.

همچنین در این ماه کریم جشنی، عضو هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی اعلام کرد؛ اگر تا پایان سال مجمع عمومی برای شفاف‌سازی فعالیت‌های انجمن تشکیل نشود، از عضویت در هیئت مدیره استعفا خواهد داد.

تئاترهای «نر»، «دژاوو»، «جمعه سیزدهم» از جمله آثاری بودند که در آخرین ماه سال گذشته روی صحنه رفتند.

منبع: ویژه نامه نوروزی شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نسخه چاپی