برگزیده

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۲۰:۱۷

نبود دانشگاه هنرهای دراماتیک مسئله‌ای برای شهر مشهد

مشهدتئاتر- شکیبا افخمی‌راد: نشست خبری تئاتر موزیکال تراژدی کارتاژ روز گذشته با حضور حامد امان‌پور، طراح و کارگردان، لادا کافیان، رهبر اجرایی پروژه، سحر رضوانی، دستیار کارگردان و بازی‌گردان، سیامک دورانی، مدیر اجرایی پروژه در مؤسسه فرهنگی شهرآرا، برگزار شد. تراژدی کارتاژ در واقع  براساس داستان دایدو و اینیست دو کاراکتر از جهان اساطیر و […]

نبود دانشگاه هنرهای دراماتیک مسئله‌ای برای شهر مشهد

مشهدتئاتر- شکیبا افخمی‌راد: نشست خبری تئاتر موزیکال تراژدی کارتاژ روز گذشته با حضور حامد امان‌پور، طراح و کارگردان، لادا کافیان، رهبر اجرایی پروژه، سحر رضوانی، دستیار کارگردان و بازی‌گردان، سیامک دورانی، مدیر اجرایی پروژه در مؤسسه فرهنگی شهرآرا، برگزار شد.

تراژدی کارتاژ در واقع  براساس داستان دایدو و اینیست دو کاراکتر از جهان اساطیر و متون کهن است و ساخت و پرداخت آن توسط ویرژیل در دوره رم باستان اتفاق افتاده و یک بخش از ۱۲ اثر ملی رم باستان تئاتری به اسم حماسه انه‌اید است. این نمایش از روز ۱۳ اسفندماه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است و اجرای آن تا  اواخر سال ۹۶ ادامه خواهد داشت.

تراژدی کارتاژ نمایشی دانشگاهی

حامد امان‌پور، کارگردان تراژدی کارتاژ، در مورد این نمایش گفت: برای این‌که با کار ارتباط برقرار شود لازم است که تماشاگر پیش زمینه‌ای از داستان داشته باشد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم علاوه بر این‌که در داخل بروشوری که در اختیار تماشاگر قرار می‌دهیم داستان را توضیح دهیم، اشعار کار را که توسط بچه‌ها خوانده می‌شود نیز به صورت بالانویس داشته باشیم. تماشاگران اگر با علم به این قضیه وارد سالن شوند بهتر با اثر ارتباط برقرار می‌کنند. او درمورد تمرین‌های این گروه مطرح کرد: ما دو نوع تمرین داشتیم. در یک تمرین که در دو بخش انجام شد، فرهنگ غنی‌زادگان، مسئول گروه ارکستر و محمد یوسفی، مسئول گروه کر، هردو زیرنظر خانم کافیان با بچه‌ها بیش از یک سال برای این نمایش تمرین کردند.

سحر رضوانی، دستیار کارگردان، در ادامه صحبت‌های کارگردان این نمایش گفت: ما از تابستان سال گذشته به این پروژه اضافه شدیم و در ابتدا برای بازیگران اصلی یک ورک‌شاپ بازیگری برگزار کردیم و درنهایت تمرین‌های اصلی را با تمام گروه از مهر امسال شروع کردیم.

امان‌پور گفت: مسئله عمده بچه‌ها این بود که تحت آموزش موسیقی قرار گرفته بودند ولی به لحاظ بازیگری نیاز به آموزش داشتند که از نظرمن یکی از نکات مثبت این پروژه در واقع  همین شکل آکادمیک و دانشگاهی ماجراست، در واقع کارتاژ شبیه تولیدی بود که در دانشگاه رخ می‌دهد.

وی افزود: نبودن دانشکده هنرهای دراماتیک در این شهر یک مسئله است و ما باید نیروهای‌مان را خودمان پرورش دهیم.

نبود امکانات برای اجرای اپرا در مشهد

این کارگردان درمورد شرایط اجرای اپرا در مشهد تصریح کرد: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که امکانات استاندارد را برای اجرای اپرا داریم. اولین امکانی که باید داشته باشیم یک سالن ویژه است، سالنی که امکانات مکانیکی سرشاری داشته باشد و بتواند دکورها را جابه جا کند. همچنین در سالن نیاز به وجود چاله ارکستر است که صدا بتواند یک منطقه به گوش برسد. ما برای این کار گروه موسیقی را  داخل یک باکس قرار دادیم تا بتوانیم صدابرداری مناسب را  داشته باشیم. بنابراین نمی‌توانم بگویم وقتی امکانات یک اپرا نیست به لحاظ فنی و حرفه‌ای ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. درنتیجه چون ما امکانات صحنه‌ای ویژه‌ای نداریم سعی کردیم در قسمت‌های دیگر مانند طراحی لباس تمرکز کنیم.

او با بیان اینکه کارتاژ اولین شکل از این نوع نمایش در مشهد است، بیان کرد: این نمایش برمبنای یکی از زیباترین اپراهای زبان انگلیسی است و ما برای این کار یک ارکستر بزرگ با ۲۰ نوازنده داریم.

لارا کافیان در تکمیل صحبت‌های امان‌پور گفت: کار ما با پلی بک نیست که این قضیه سختی‌های نمایش را چندبرابر می‌کند.

کارگردان این کار درمورد برگردان نمایش کارتاژ به فارسی گفت: این اپرای نوشته شده توسط یکی از بچه‌های گروه، احسان فرقانی، سولیست نمایش و پدرشان که استاد زبان انگلیسی است به فارسی برگردانده شده و سعی شده‌است شعرگونه بودن کار حفظ شود و مفهوم اصلی کار رسانده شود.

 


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تازه ترین ها , گزارش
ارسال دیدگاه