برگزیده

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۱۸:۰۹

عدم نیاز فرهنگسراها به تولیدات نمایشی باعث عدم همکاری شد

مشهدتئاتر- یک کارگردان نمایش عروسکی گفت: مسوولان شورای شهر و شهردار از هنر نترسند و به جای دیدن وجه تاریک آن وجه درخشانش را ببینند که می‌تواند افکار مردم را با فرهنگ‌ها و روحیات مختلف به سمت محتوای غنی آموزه‌های دینی سوق دهد. الهام ابراهیم زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص انتظارات خود از شورای […]

عدم نیاز فرهنگسراها به تولیدات نمایشی باعث عدم همکاری شد

مشهدتئاتر- یک کارگردان نمایش عروسکی گفت: مسوولان شورای شهر و شهردار از هنر نترسند و به جای دیدن وجه تاریک آن وجه درخشانش را ببینند که می‌تواند افکار مردم را با فرهنگ‌ها و روحیات مختلف به سمت محتوای غنی آموزه‌های دینی سوق دهد.

الهام ابراهیم زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص انتظارات خود از شورای شهر، اظهار کرد: هنر علاوه بر اینکه می‌تواند برروی اخلاق و روحیه مردم تاثیر مثبت بگذارد، سرعت آموزش در زمینه‌های مختلف و نیز یادگیری موارد آموزشی را در مردم بالا می‌برد.

وی افزود: یکی از بخش‌های بسیار مهم و حیاتی شهر، شورای شهر است چراکه در تمامی امور شهر نقش کلیدی و بسیار مهمی دارد و انتخاب شهردار یکی دیگر از نقش‌های مهمی است که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی شهر داشته باشد.

این نویسنده نمایش عروسکی اضافه کرد: بهترین اقدامی که شهردار می‌تواند در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام دهد؛ انتخاب درست معاون فرهنگی است که بتواند با دید باز، اصولی و به صورت تخصصی‌تر نسبت به کارهای فرهنگی و هنری تصمیم‌گیری‌های لازم و مناسب را داشته باشد.

وی عنوان کرد: باتوجه به کمسیون فرهنگی، شورای شهر می‌تواند در زمینه‌های اجرایی فعالیت‌های سودمند و موثری انجام دهد، به عنوان مثال تخصیص بودجه‌های فرهنگی به تناسب فعالیت‌های هنری، که به عنوان مثال در حال حاضر نقش تئاتر در این زمینه بسیار کم است، مورد توجه قرار دهند.

ابراهیم‌زاده با بیان اینکه برای دریافت صدور مجوز کار فرهنگی، شهرداری باید بتواند با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهد حداقل ممیزی‌ها را داشته باشد تا گروه‌های فرهنگی به سختی مجوز دریافت نکنند، تصریح کرد: در فرهنگسراها از هنرمندان در حوزه کارآفرینی و درآمدزایی حمایت شود تا نه تنها هزینه‌ای از گروه‌های اجرایی دریافت نشود بلکه سعی شود با نگاه حمایتی فضا را در اختیار گروه‌های هنری قرار دهند.

هدف گروه «خانه رنگین کمان» تولید محصول برای کودکان است

وی خاطر نشان کرد: «خانه رنگین کمان» گروهی است متشکل از هنرمندان عرصه نمایش و متخصصان حوزه آی تی، کامپیوتر و دیجیتال که با هدف تولید محصول برای کودکان شروع به کار کرده و مشغول تولید نمایش دیجیتال برای کودکان است.

این کارگردان نمایش عروسکی ادامه داد: این گروه قصد دارد علاوه بر تولید محصولات متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی برای کودکان، به سمت محصولاتی جذاب و سرگرم کننده در مسیر بهبود فضای کسب و کار و صنایع خلاق گام بردارد.

این نویسنده نمایش عروسکی گروه «خانه رنگین کمان» اظهار کرد: بازار کار، فضای کسب و کار، محلی که بتوانیم با مردم ارتباط داشته باشیم و محصولات‌مان را به آن‌ها عرضه کنیم، داشتن سالن‌های مجهز، بودجه‌ای که به کمک گروه‌های تازه و نوپا بیاید، قوانینی که به گروه‌های تازه کار اجازه کسب و کار راحت‌تر بدهد و از آن‌ها حمایت کند، نگاه‌ها و معیارهای کیفیت‌گرا و حضور افرادی که تاثیر هنر در شهر را بسنجند از جمله امکاناتی است که شورای شهر باید برای هنرمندان فراهم کند.

ابراهیم‌زاده عنوان کرد: متاسفانه موضوعی که اکنون در فضای نمایش مشهد جریان دارد، کارهای سفارشی از سمت نهادها، ارگان‌ها، موسسات، مدارس و … است که به گروه‌های نمایش سپرده می‌شود و گروه‌ها نمایش مورد نظر آن‌ها را تهیه می‌کنند و قطعا به این فضا نمی‌توان یک بازار کار زنده و پویا گفت.

وی اضافه کرد: زمانی می‌توان گفت این بازار برای افراد مشغول به کار یک شغل محسوب می‌شود که آن‌ها بتوانند درآمد کافی و مستمری از آن شغل داشته باشند و کارشان تنها محدود به چند پروژه فصلی و مناسبتی نباشد.

این کارگردان نمایش عروسکی تصریح کرد: یک گروه هنری تازه کار که قصد دارد کسب و کار خود را در فضایی که بازار کار مشخصی برای نمایش دیجیتال وجود ندارد، راه بیاندازد و برای موفقیت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا بازار کار را رونق دهد؛ مستلزم هزینه‌های سنگینی است و گروه به سختی می تواند کار خود را ادامه بدهد.

فرهنگسراها می‌توانند با هزینه‌های اندک در اختیار گروه‌های فرهنگی قرار گیرند

وی با بیان اینکه فرهنگسراها با هزینه‌های کم می‌توانند در اختیار گروه‌های فرهنگی و هنری قرار گیرند و در حالت بهتر، از گروه‌های هنری به صورت مستمر دعوت به کار شود، افزود: از جمله مشکلاتی که گروه‌های هنری دارند، سالن‌ نمایش‌ با درصدها و قیمت‌های بالا به گروه‌های نمایشی اجاره داده می‌شود، سالن‌هایی که در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است علاوه بر این که تعداد محدودی دارد، به لحاظ استاندارد برای اجرای تئاتر دیجیتال که محصول «خانه رنگین کمان» است، نیست.

این نویسنده نمایش عروسکی خاطر نشان کرد: قطعا مردم کلان شهری مانند مشهد دارای سلیقه‌های مختلفی هستند و برای عرصه هنر این امکان وجود دارد که یک پیام و محتوا با صد شیوه و زبان به افراد مختلف انتقال داده شود و شورای شهر در عرصه فرهنگ و هنر باید تمامی سلایق را در نظر گرفته و اجازه فعالیت به هنرمندان را بدهد و به آن‌ها اعتماد داشته باشد.

وی اضافه کرد: عقیده بنده بر این است که نمایندگان شورای شهر و مسوولان فرهنگی این ارگان زمانی که بخش مهم فرهنگی و هنری نیاز به بودجه دارد کار فرهنگیان و هنرمندان را محدود به آن بودجه نکنند بلکه باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا از طرق مختلف و با کمک کارشناسان اقتصادی و فرهنگی بتوانند جذب بودجه و یا درآمدزایی کنند و هزینه‌های لازم برای کارهای با کیفیت، تاثیرگذار و سطح بالا را فراهم کنند.

ابراهیم‌زاده گفت: شعار، اعداد و ارقام تولیداتی که تاثیر بسیار ناچیزی دارند نمی‌تواند باعث بهبود فرهنگ شهر شود و شورای شهر باید جلوی این تعارفات و شعارها را بگیرد و با کمک متخصصان فرهنگی، برنامه فرهنگی موثری برای مردم شهر مشهد انجام و اوضاع فرهنگی شهر را بهبود بخشند.

وی عنوان کرد: با وجود آثار بسیار خوبی که در حال تولید است اما متاسفانه تعداد کارهای تولید خوب و با کیفیت در شهر مشهد به نسبت جمعیت بسیار کم و محدود است و شهر مشهد دچار یک خمودگی و تنبلی فرهنگی و هنری است که سیستم این شهر هنرمندان را به آن دچار کرده که با حداقل کیفیت کار فعالیت می‌کنند و مدعی تخصص هستند.

این کارگردان نمایش عروسکی خاطر نشان کرد: گروه «خانه رنگین کمان» بعد از آغاز به کار، چند تجربه کوتاه اجرا در سالن‌های خصوصی داشت که نشان دهنده جذابیت و تاثیرگذاری تئاتر دیجیتال برای کودکان است.

این نویسنده نمایش عروسکی اظهار کرد: چرا در شهری که تعداد فرهنگسرا بالاست ما مجبور شدیم با فضای خصوصی کار کنیم؟ فضای خصوصی هم دارای محدودیت امکانات و مشکلات فراوان اقتصادی است و استفاده از ظرفیت فرهنگسراها به واسطه مشکلاتی که در فضای مدیریت فرهنگسراها وجود دارد بسیار سخت و زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه فرهنگسراها به جای جذب گروه‌های هنری برای کار مشترک، آن‌ها را کنار می‌زنند، تصریح کرد: زمانی که «خانه رنگین کمان» کار خود را آغاز کرد حداقل به پنج فرهنگسرا سر زدیم تا بتوانیم از سالن فرهنگسرا استفاده کنیم و اجرای نمایش کودک داشته باشیم اما هیچ کدام با ما همکاری نکردند.

عدم نیاز فرهنگسراها به تولیدات نمایشی باعث عدم همکاری شد

ابراهیم‌زاده ادامه داد: علت این عدم همکاری کیفیت پایین محصولات نمایشی نبود چراکه این تولیدات در بهترین جشنواره‌های بین‌المللی نمایش، نمایندگان شهر مشهد و صاحب عنوان بودند و باید گفت که متاسفانه عدم نیاز فرهنگسراها به تولیدات نمایشی باعث عدم همکاری شد‌ و این عدم نیاز فرهنگسرا به معنی عدم نیاز شهروندان نیست.

وی اظهارکرد: فرهنگسرای کودک و آینده می‌تواند محلی باشد که به صورت پویا برنامه‌هایی را ویژه کودکان داشته باشد و بنده کارهای زیاد و موفقی که در این فرهنگسرا انجام شده و می‌شود را تحسین می‌کنم اما بدون تعارف باید گفت که این خیلی کم است و فرهنگسراها در این شهر زنده نیستند.

این کارگردان نمایش عروسکی گروه «خانه رنگین کمان» افزود: به نظر بنده زمانی یک فرهنگسرا زنده و پویا است که مردم برای گذراندن اوقات فراغت خود و یا حتی خوب شدن حال‌شان به فکر فرهنگسراها بیافتند و این اتفاق نباید مختص قشر خاصی از مردم باشد و فرهنگسرا باید به این صورت در محلات زنده باشد که متاسفانه اکنون این طور نیست.

فرهنگسراها در زندگی شهروندان مشهدی حضور چشمگیری ندارند

وی اضافه کرد: مردم با برنامه‌های دیگری تغذیه فرهنگی و هنری می‌شوند و هنرمندان از اوضاع نامناسب کسب و کار به کارهای دیگری پناه می‌برند و استعدادها و خلاقیت‌هایی که می‌تواند باعث رشد یک شهر شود سرکوب و خاموش می‌شود.

وی افزود: واقعیت این است تنها مکانی که به ذهن تعداد زیادی از شهروندان مشهدی خطور نمی‌کند فرهنگسراست و این موضوع نشان می‌دهد که فرهنگسراها در زندگی شهروندان مشهدی حضور چشمگیری ندارند مگر افرادی که در نزدیکی‌ آن‌ها زندگی می‌کنند.

این نویسنده نمایش عروسکی اظهار کرد: شورای شهر باید شهردار شهر را از میان کسانی انتخاب کند تا به افکار مختلف مردم احترام بگذارد که در این شهر مردم با سلایق گوناگون زندگی می‌کنند و به زبان‌های مختلف هنری نیاز دارند.

ابراهیم‌زاده خاطر نشان کرد: انتخاب معاون فرهنگی توسط شهردار برای حرفه هنری ما بسیار حیاتی است و باید فردی باشد که با فضا و زبان هنر آشنایی داشته باشد و به هنرمندان اعتماد کند و اجازه فعالیت دهد.

وی تصریح کرد: مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام باید زبان‌های مختلف هنری و فرهنگی را برای بیان محتوای اسلامی و ایرانی داشته باشد و بتواند زائران شهر را نیز با آثار و تولیدات بی‌شمار فرهنگی و هنری رو به رو کند.

این کارگردان نمایش عروسکی عنوان کرد: گروه «خانه رنگین کمان» بعد از چهار سال تلاش به سمت بخش خصوصی رفته است چراکه پروسه سخت، فرسایشی و زمانبری برای ارائه خدمات و کمک به گروه‌ها در شهرداری وجود دارد که تیم نوپایی مانند ما ترجیح می‌دهد متکی بر خود اما بسیار آرام و آهسته در تمام زمینه‌ها از کسب درآمد گرفته تا تامین امکانات مورد نیاز با سختی پیش برود و قطعا این موضوع برروی زندگی شخصی افراد این تیم تاثیرگذار است.

تیم «خانه رنگین کمان» قصد دارد تولید نمایش کودک را به یک صنعت خلاق تبدیل کند

وی تصریح کرد: صنعت خلاق یعنی تولید و عرضه مداوم محصول خلاقانه، تولید و عرضه مداوم می‌تواند نمایش کودک را تبدیل به کالای فرهنگی زنده کند که مخاطبان همیشه بتوانند با آن در ارتباط باشند و روی آن حساب کنند.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم با محصولات فرهنگی که از هالیوود و جاهای دیگر به کودکان و نوجوانان ما عرضه می‌شود رقابت کنیم آن‌ها هیچ معطلی در کارشان ندارند و هر روز فیلم جدیدی را وارد بازار می‌کنند بنابراین نیاز داریم تا صنعت خلاق خود را رونق دهیم و به صورت مداوم تولید و عرضه داشته باشیم؛ ‌تولیدی که قابلیت رقابت با محصولات روز دنیا را داشته باشد.

ابراهیم‌زاده خاطر نشان کرد: با توجه به این که شهر مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شده، فرصت مناسبی است که با حمایت از گروه‌هایی که تولید کننده صنایع خلاق با این سبک و سیاق یعنی محصولات تلفیقی و چند رشته‌ای و میان رشته‌ای هستند، به عنوان نمونه‌ برای کل کشور معرفی شوند.

این نویسنده نمایش عروسکی اظهار کرد: مسوولان شهری و نمایندگان شورای شهر و شهردار باید در این زمینه گروه‌ها را حمایت و از آن‌ها برای تولیدات با کیفیت و مداوم دعوت کنند و شهرداری باید کار شهروندی انجام دهد تا تمام مردم یک شهر را هدف خود بداند و محدود کردن تولیدات به کارهای مناسبتی و تبلیغاتی نمی‌تواند به رشد فرهنگی یک شهر در تمامی زمینه‌ها کمک کند.

وی افزود: شهرداری باید در برنامه‌های فرهنگی خود هنرمندان مختلف را در خود جای دهد و از گروه‌ها، هنرمندان و اهالی فرهنگ دعوت کند تا کارهای با کیفیت تولید کنند ‌و این امر مختص به کارهای فصلی یا مناسبتی نشود.

وی گفت: یکی از بزرگترین مناسبت‌هایی که در شهر وجود دارد بزرگ شدن کودکان و فرزندان‌مان است؛ بزرگ شدن آن‌ها با تاثیر از تمام چیزهایی که در اطراف‌شان وجود دارد و اگر ما با محصولات فرهنگی مستمر، با کیفیت، جذاب و قابل رقابت با محصولات دیگر در اطراف آن‌ها نباشیم کودکان تحت تاثیر موضوعات دیگری قرار می‌گیرند که آن‌ها را احاطه کرده است.

این کارگردان نمایش عروسکی خاطر نشان کرد: درست است که مشکلات زیادی وجود دارد اما اگر این امکانات و فرهنگسراها به درستی و در فضایی منصفانه مدیریت شود،‌ دستمزدها به موقع پرداخت شود، برای کارهای خوب محدودیت ایجاد نشود و مسوولان هر بخش از افراد آگاه در همان زمینه حضور داشته باشند فضای فرهنگی شهر بهتر خواهد شد.

وی عنوان کرد: هنگامی که یک گروه مانند «خانه رنگین کمان» می‌تواند در چندین جشنواره بین‌المللی ورود پیدا کند و تمامی متخصصان نمایش عروسکی کودک این گروه را بشناسند قطعا این گروه با حمایت مسوولین می‌تواند بسیار موفق‌تر عمل کند.

وی تصریح کرد: ساخت یک سالن هنرهای نمایش دیجیتال با هزینه‌ای حداقلی می‌تواند حمایتی بسیار شایسته از سمت مسوولان شهری مشهد باشد تا بتواند به عنوان یک الگو مطرح  خود را یک نمونه حمایت از صنایع خلاق معرفی کنند.

ابراهیم‌زاده با بیان اینکه مزیت‌های رقابتی و پتانسیل‌های فوق العاده‌ای که در تئاتر دیجیتال نهفته است، گفت: در سالی که اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری شده تمرکز «خانه رنگین کمان» بر این است که اقتصاد تئاتر را بهبود بخشد و این موضوعات جزو دغدغه شورای شهر و شهرداری است و می‌تواند با کمک به گروه‌هایی که در این زمینه فعال هستند در مسیر بهبود این امور در شهر گام‌های بسیار موثری بردارد.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تازه ترین ها , گفتگو
ارسال دیدگاه

تبلیغات