برگزیده

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۱۵:۱۲

عاشقانه ای در بستر تاریخ

گزارشی از پشت‌صحنه نمایش باغ خونی که قرار است از ششم دی ماه سال جاری در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شود مشهدتئاتر- مریم قاسمی‌| غرش اردشیرخان(پرویز فلاحی‌پور) فضای لخت و سرد سالن تمرین را به لرزه درمی‌‌آورد و مرد جوان(کامران تفتی) که او را کت‌بسته داخل آورده و جلوی پایش انداخته‌اند، در خود می‌پیچاند. […]

عاشقانه ای در بستر تاریخ

گزارشی از پشت‌صحنه نمایش باغ خونی که قرار است از ششم دی ماه سال جاری در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شود

مشهدتئاتر- مریم قاسمی‌| غرش اردشیرخان(پرویز فلاحی‌پور) فضای لخت و سرد سالن تمرین را به لرزه درمی‌‌آورد و مرد جوان(کامران تفتی) که او را کت‌بسته داخل آورده و جلوی پایش انداخته‌اند، در خود می‌پیچاند.
مخلوطی از خشم و غیرت، چهره‌‌اش را درهم کشیده است. مرد جوان سر به زیر افکنده است و به حرف‌های اردشیرخان که همچون پتکی بر سرش فرود می‌‌آید، گوش می‌‌دهد و گاه التماس می‌‌کند تا او را ببخشد اما فایده‌ای ندارد و نوچه‌ها آماده دستور اردشیرخان هستند تا جوان را به درون آتش بیندازند. نوچه‌ها مرد جوان را درحالی‌که فریاد، پشت فریاد می‌‌کشد، از انتهای صحنه خارج می‌‌کنند.
با تمام شدن صحنه، بازیگران از نقش خود خارج می‌شوند ‌‌ و کارگردان که در صندلی‌های ردیف جلویی کنار صحنه نشسته است، تذکراتش را به آن‌ها می‌‌دهد و با جابه‌جایی سازه‌های چوبی که همان دکور متحرک نمایش است، همگی آماده تمرین برای صحنه بعدی می‌‌شوند.
این‌ها بخشی از پشت‌صحنه نمایش «باغ خونی» به‌نویسندگی محمد نقایی و کارگردانی امیر بشیری بود که درحال آماده شدن برای اجرا در سالن اصلی تئاتر شهر است و ما در یکی از شب‌های سرد زمستان و درحالی‌که تنها چند روز به اجرای آن باقی است، سر تمرینشان حاضر شده‌ایم، آن‌هم در جایی شبیه‌به سالن ورزشی که محل مناسبی برای جابه‌جایی دکور متحرک این نمایش است.
همان‌طور که بازیگران صحنه‌های نمایش را پشت‌سر هم تمرین می‌‌کنند، دکور بزرگ و متحرک صحنه نیز جابه‌جا می‌شود و فضای هرصحنه را پر می‌کند تا آن بخش از بازی‌ها که قرار است روی سکوهای چوبی بلند اجرا شود، به‌ترتیب پیش برود.
باغ خونی یک درام خانوادگی با داستانی عاشقانه است که در بستر وقایع تاریخی رخ می‌‌دهد. این نمایش که حدود ٨٠سال پیش را روایت می‌‌کند، قرار است از ۶دی با بازی پرویز فلاحی‌پور و کامران تفتی روی صحنه برود، از همین‌رو اعضای گروه این روزها تمرینات فشرده‌ای را پشت‌سر می‌گذارند.

 تحول اردشیرخان را دوست دارم
پرویز فلاحی‌پور در این نمایش، نقش یکی از ملاک‌های مشهد را بازی می‌کند که اتفاقات نمایش در خانواده او و افرادی که با اعضای خانواده‌اش در ارتباطند، رخ می‌‌دهد.
این بازیگر درحالی‌که هنوز گرم تمرین است، درباره نقش اردشیرخان می‌‌گوید: بازی در چنین نقشی برای هر بازیگر کهنه‌کاری مطلوب است. تحولی در این نقش وجود دارد که من آن را دوست دارم. آدمی‌ مغرور و ثروتمند به‌مرور ارزش‌هایش از بین می‌رود و نشان می‌‌دهد که انسان‌ها هرچه باشند، ممکن است در اثر یک اتفاق، تمامی‌ داشته‌هایشان را از دست بدهند و تبدیل به هیچ شوند؛ یعنی زندگی ارزش آن را ندارد که ما بخواهیم دیگران را برنجانیم. اگر بخواهم درمورد نقش، تحلیلی صحبت کنم، این متن تفاوت دو عشق را نشان می‌دهد که اردشیرخان سنبل عشق پدری در آن است. عشق پدری هیچ موقع از انسان جدا نمی‌شود و بسیار باارزش‌تر از همه چیزهایی است که انسان دارد.

 فاصله‌ای که با صمیمیت از میان رفته است
حضور کامران تفتی و پرویز فلاحی‌پور سر تمرینات باغ خونی در مشهد برای گروه خاطره انگیز بود. بازیگرانی که شاید با دیدن آن‌ها تصور کنیم کار حرفه‌ای در پایتخت بین آن‌ها و هنرمندان شهرستانی فاصله انداخته است. اما وقتی صمیمیت و برخورد لوتی منشانه کامران تفتی با دیگر بازیگران نمایش را می بینیم و احوال پرسی‌های گرم با همه عوامل و شوخی‌ها و خنده‌هایی که فضا را گرم‌تر کرده‌است، این تصورات غلط خودبه‌خود از ذهنمان می‌پرد. همین‌طور وقتی پرویز فلاحی پور دقایق زیادی با بازیگران مشهدی خوش و بش و گفت‌وگو می‌کند و سعی دارد کار گروهی را به بهترین شکل پیش ببرد.

نمایش، دغدغه انسانی دارد
فلاحی‌پور متن قوی نمایشنامه را از دلایل موفق بودن این کار برمی‌‌شمارد و می‌‌گوید: متن به خودی‌خود نشان می‌‌دهد که نویسنده برای آن زحمت زیادی کشیده است و دیالوگ‌های خوبی برای آن درنظر گرفته است که در شکل‌وشمایل اجرا پیش می‌رود. فکر می‌کنم درنهایت کار خوب و مردم‌پسندی تولید شود و مخاطبان با آن ارتباط خوبی برقرار
کنند.
به نظر او، این نمایش بیشتر دغدغه انسانی دارد و هنگامی‌ که در این متن از واقعه‌ای که در گذشته اتفاق افتاده است صحبت می‌شود، مخاطب فقط جنبه تاریخی آن را نمی‌بیند و جنبه‌ای از واقعه‌ای را می‌‌بیند که کمتر کسی به آن پرداخته است؛ یعنی نشان می‌دهد که با یک حادثه چه عشق‌هایی از بین می‌رود و مدفون می‌شود که این موضوع از منظر روان‌شناسی نیز دارای اهمیت است.
بازیگر پیش‌کسوت تئاتر کشور با بیان اینکه تاکنون در مشهد کار نکرده است و با فضای تئاتر این شهر آشنایی چندانی ندارد، ادامه می‌‌دهد: چیزهایی جسته‌وگریخته درباره تئاتر مشهد شنیده‌ام، ولی باید دوباره اشاره کنم که چون این متن، معطوف به ملیت و زبان و فرهنگ خاصی نیست، اولین چیزی که به چشم می‌آید، جنبه‌های انسانی و عشق است و این متن در هرجا اجرا شود، بدون شک از آن استقبال خواهد شد. جنبه فرهنگی و جنبه انسانی نمایشنامه، این متن را از متون دیگر جدا کرده است. فکر می‌کنم مخاطبان از تماشای این اثر لذت ببرند و امیدوارم با استقبال گسترده مردم مشهد مواجه شود.

 یک روایت عاشقانه
امیر بشیری، کارگردان «باغ خونی»، درباره اجرای نمایش باغ خونی به‌عنوان نمایشی با داستان عاشقانه که اشاره ای هم به وقایع تاریخی مشهد دارد، ‌می‌گوید: مشهد از نظر تئاتر، پیشینه قوی و خوبی دارد و کیفیت بازی‌ها در اجرا مشخص خواهد شد. تا اینجا که من دیدم، بچه‌ها خیلی خوب ظاهر شده‌اند.
این کارگردان درباره ایده اولیه این کار نیز می‌‌گوید: درمورد موضوع نمایش با محمد نقایی صحبت‌هایی کردیم و درنهایت ایده اولیه برای نمایش را نقایی داد و بعد طرح مربوط به نمایش را ایشان نوشت.
به گفته بشیری، این سال‌ها آن‌ها همیشه سراغ موضوعات خانوادگی و اجتماعی رفته‌اند و «باغ خونی» نیز با همین مضمون درحال آماده شدن برای اجراست و تفاوت این نمایش با بقیه در یکی از اتفاقات تاریخی مهم مشهد یعنی ماجرای باغ خونی است که در یکی از لایه‌های نمایش رخ می‌‌دهد.
این کارگردان مشهدی که دکور سنگینی برای نمایشش انتخاب کرده است، در این‌باره توضیح می‌‌دهد: در طراحی صحنه سعی شده است از نمادها و نشان‌های مرتبط با فضای نمایش استفاده شود و در هر اکت، فضای مربوط به آن ایجاد شده است تا مخاطبان ارتباط مطلوبی با فضای نمایش برقرار کنند.
در باغ خونی، بازیگران مطرح استان حضور دارند و در گروه بازیگران از دو بازیگر مطرح کشور نیز بهره گرفته شده است. به گفته بشیری، درکنار پرویز فلاحی‌پور و کامران تفتی، محبوبه سلطانی، سجاد انتظاری، محمد الهی، امیر محاسبتی، امیراحسان امیرپور، جواد محمدزاده، جلال کریم‌زاده، مجید بخششیان، سعید صادقی، زهره مرادی و مهشید شریف در این نمایش بازی می‌‌کنند.
با تمام شدن تمرین، عوامل صحنه دکورها را کنار می‌زنند. بازیگران راهی رختکن می‌شوند و صحنه کم‌کم خالی می‌‌شود. باتوجه‌به تمرینات فشرده، حضور بازیگران مطرح، استفاده از دکور پرحجم و… می‌‌توان انتظار داشت که سالن اصلی تئاتر شهراز ۶دی روزهای خاطره‌انگیزی را به‌خاطر استقبال تماشاگران مشهدی تجربه کند؛ نمایشی که پرداختن به اتفاقات تاریخی مشهد، یکی از ویژگی‌های آن است.

روزنامه شهرآرا


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : برگزیده , تازه ترین ها , گزارش
ارسال دیدگاه