برگزیده

تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۲۰ - ۱۰:۵۰

روزهای خوب تئاتر مشهد

 تئاتر در دومین شهر ایران دوباره رونق گرفته است مهدی نصیری –در شرایطی که گپ و گفت درباره «تئاتر خصوصی» و «اقتصاد تئاتر» چند سالی است پیگیر در فضای تئاتر کشور دنبال می‌شودو عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی – به عنوان مهمترین متولی تئاتر کشور – در سال‌های اخیر و بویژه امسال نشان از پذیرش […]

روزهای خوب تئاتر مشهد

 تئاتر در دومین شهر ایران دوباره رونق گرفته است


مهدی نصیری –در شرایطی که گپ و گفت درباره «تئاتر خصوصی» و «اقتصاد تئاتر» چند سالی است پیگیر در فضای تئاتر کشور دنبال می‌شودو عملکرد اداره کل هنرهای نمایشی – به عنوان مهمترین متولی تئاتر کشور – در سال‌های اخیر و بویژه امسال نشان از پذیرش و پافشاری بر این رویکرد در گستره مدیریت تئاتر دارد، هنرمندان تئاتر مشهد نخستین گامهای سال ۱۳۹۳ را در همین راستا به شایستگی برداشته اند.

تئاتر مشهد در دو ماه اخیر روزهای خوبی را تجربه کرده است و استقبال خوب مردم این شهر از اجرای نمایش ها می‌تواند نوید بخش روزهایی حتی بهتر از این برای رونق دوباره تئاتر در شهر مشهد باشد.

مشهد که زمانی نه چندان دور یکی از مهمترین پایگاه‌های تولید تئاتر در کشور بود و بسیاری از آثار حرفه‌ای دهه شصت تئاتر کشور را روی صحنه‌هایش می‌دید، این روزها بار دیگر با پویایی و حضور با انگیزه و پر شور هنرمندان جوانی جان گرفته که باید آینده تئاتر این شهر را با آنها شناخت.

شهری که «رضا صابری» و هنرمندان همراهش در دهه شصت آن را به یکی از قطب‌های تئاتر کشور تبدیل کرده بودند، این روزها شاهد تولید مستمر و پیوسته آثار نمایشی است و مردم هنر دوست مشهد هم به تناسب اشتیاق هنرمندان در تولید آثار نمایشی استقبال خوبی از این آثار دارند. در حال حاضر دو نمایش در تالارهای «بهار» و «شمایل» توانسته اند تنها با دو هفته به فروشی حدود دو برابر مبلغی که برای تولید آنها هزینه شده دست پیدا کنند.

براساس جدول اجراها و فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد نمایش «دو بر یک به نفع بارسلونا» به نویسندگی و کارگردانی «مهسا غفوریان» که پیش از اجرای عمومی در مشهد موفق به دریافت ۱۲ جایزه از جشنواره تئاتر استانی و همچنین جشنواره تئاتر مناطق شده و با کسب رتبه اول کارگردانی به عنوان نمایش برگزیده به سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافته بود، بعد از پانزده اجرا در کارگاه تئاتر شمایل که حدود هفتاد صندلی ظرفیت دارد، توانسته میزبان بیش از هزار تماشاگر باشد و در حالی که تنها ۵ میلیون تومان برای تولید آن هزینه شده است، بعد از دو هفته اجرا ۹ میلیون تومان (حدود ۸۰ درصد بیشتر از مبلغ هزینه شده) فروش داشته باشد. پیش بینی می‌شود که آمار فروش این نمایش در شب‌های بعدی و تا هفتم تیر ماه بیشتر و بهتر از روزهای نخست نیز باشد.

اما در سالن تئاتر بهار مجموعه تئاتر شهر مشهد نمایش «بازرس هاند واقعی» نوشته «تام استاپارد» به کارگردانی مشترک «دانوش یزدان پناه» و «سیامک دورانی» میزبان بیش از هشتصد تماشاگر بوده و در حالی که تنها ۳ میلیون تومان برای تولید آن هزینه شده، بعد از یازده روز اجرا ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان (حدود ۷۵ درصد بیشتر از مبلغ هزینه شده) فروش داشته است.

هر دو این نمایش ها توسط هنرمندان جوان تئاتر مشهد تولید شده اند و اگر چه مبلغ فروش آنها با فروش تئاتر در تهران قابل مقایسه نیست، اما باید تأکید کرد که تا کنون فروش بیشتر از هزینه تولید در تئاتر شهرستان و حتی در مورد برخی از تئاترهایی که در تهران اجرا می‌شوند، چندان مرسوم نبوده است؛ همچنین در حاشیه همه سمینارها و همایش هایی که همه این سالها درباره «بحران مخاطب تئاتر» و «اقتصاد تئاتر» برگزار می‌شود و نگرانی هایی که پیش از آزمون درباره این مسأله مطرح بوده و هست، شروع فصل جدید در تئاتر مشهد می‌تواند الگوی مناسب و مطلوبی برای گستردن بالهای تئاتر در شهرها و استانهای دیگر باشد.

انگیزه، پویایی، صداقت و میل به رقابت در میان هنرمندان جوان تئاتر مشهد این روزها رونق کم سابقه ای به تالارهای نمایش این شهر داده است و انتظار می‌رود که استقبال خوب مردم این شهر از اجرای نمایش ها بویژه با فرا رسیدن تعطیلات تابستان چراغ تئاتر را در دومین شهر پر جمعیت ایران پر نورتر کند.

از همین حالا و پیش از پایان اجرای عمومی خرداد ماه گروه‌های دیگر تئاتر مشهد آثارشان را برای رفتن به روی صحنه آماده می‌کنند. «رضا حسینی» از هنرمندان با تجربه و شناخته شده تئاتر مشهد نمایش «کابوس‌های یک پیرمرد بازنشسته خائن ترسو» نوشته «نادر برهانی» را برای اجرا در تالار اصلی تئاتر شهر تولید کرده و بزودی میزبان تماشاگران خواهد بود. «منصور جهانبخش» هم نمایش «تو با همه فرق داری» نوشته محمد یعقوبی را از ۲۴ خرداد ماه در تالار بهار مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه می‌برد. این در حالی است که از همین حالا گروه‌های جوان تئاتر مشهد تمرین و تولید نمایشهایشان را برای نوبت‌های بعدی اجرا در مشهد انجام می‌دهند و به نظر می‌رسد که این جریان و اشتیاق و پویایی در آینده ای نزدیک تئاتر مشهد را به یکی از فعال ترین حوزه‌های تولید تئاتر در کشور تبدیل خواهد کرد.

تئاتر مشهد هنرمندان باتجربه و جوان و باانگیزه زیادی دارد و بدون شک بعد از پایتخت می‌تواند همچنان که پیشتر بوده، باز هم یکی از مهمترین پایگاه‌های تولید و اجرای تئاتر در کشور باشد. کیوان صباغ از هنرمندانی است که سابقه کارهایش نشان داده و مطمئناً می‌تواند سهم بزرگی در جلب و جذب مخاطب به تئاتر داشته باشد. حتی حضور رضا صابری که این روزها دیگر در شهر خودش نمایش تولید نمی‌کند، در صورت حمایت مسؤولان فرهنگی مشهد می‌تواند تئاتر این شهر را بیشتر از هر کس دیگر به وجد بیاورد. عباس جانفدا می‌تواندآثاری با شناسنامه بومی و محلی و با مشخصه‌های فرهنگ خراسان از شهرش به روی صحنه ببرد. سید حجت طباطبایی، سروش طاهری، فرشید تمری، محمد جهانپا، کریم جشنی، حامد امان پور، سعید تشکری و هنرمندان بسیار دیگر می‌توانند تئاتر را در مشهد به یک پایگاه و رسانه پرمخاطب تبدیل کنند و در میان سایر استانها بی‌رقیب باشند.

در این میان اما سهم حضور مسؤولان نیز باید به عنوان مشوق و حامی تئاتر در مشهد پررنگ تر باشد. واقعیت این است که تئاتر در همه کشور ها در کنار استقلال و توانایی اش از طرف دولت ها و نهادهای فرهنگی حمایت می‌شود، نه به خاطر اینکه بدون این حمایت ها نتواند پویا باشد، بلکه به این دلیل که همه جوامع برای پویایی و تعالی فرهنگ نیازمند این تاثیر گذار ترین هنر هستند. امروز مسؤولان فرهنگی در مشهد باید قدر حضور جوانان و با تجربه‌های تئاتر شهرشان را بدانند و از این توانایی و ظرفیت که در مقایسه با خیلی از دیگر استانها پربار تر و مشتاق تر است، بیشتر و جدی تر حمایت کنند.

متولی هنرهای نمایش در تهران هم می‌تواند بسیاری از الگوهای مورد نظرش در مورد تئاتر استانها را در مشهد و از برآیند حضور مثبت هنرمندان تئاتر این شهر در ماههای گذشته و همچنین آینده جست و جو کند و نگاه متفاوت و ویژه ای به تئاتر در مشهد داشته باشد.


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : گزارش
دیدگاه کاربران کل نظرات :24
  • ناشناس

    تاریخ : ۲۱ - خرداد - ۱۳۹۳

    تجربه آقای صباغ رو هم دیدیم که چی کار کرد.


    پاسخ دادن

  • مریم

    تاریخ : ۲۱ - خرداد - ۱۳۹۳

    امیدواریم همینطور که آقای دکتر فرموده اند این جریان در ماههای آبنده هم ادامه پیدا کند. منتظر نمایش کیوا صباغ و رضا صابری هم هستیم واقعا!


    پاسخ دادن

  • عبدا... برجسته

    تاریخ : ۲۲ - خرداد - ۱۳۹۳

    مهدی نصیری، خوشحالم که پس از ۱۲۹ روز اعتراف نامه ات را خواندم. این تغییر در تو ستودنیست. این که حرمت خاکی که از آن برخاسته ای را حفظ کردی. اشارتت می دهم به نوشته ی نه چندان دلپسندت در همین روزنامه ی محترم قدس به تاریخ ۱۲/۱۱/۱۳۹۲ با عنوان “سرود خاموشی تئاتر در خراسان” ( لینکش را برای دوستانی که ندیده اند در پایان همین مرقومه می گذارم). اگر خاطرت باشد حسابی نالان بودی از تئاتر مشهد تا جائی که می خواستی تشییع اش را بر گزار کنی ، خرمایش را احتمالا بدهی دیگران بخورند و مجلسی جهت ختمش برپا کنی.
    گوئی با این نوشته ی جدیدت نبش قبر کردی و سخن از احیای تئاتر مشهد می رانی. جای بسی امیدواریست. فارغ از حذف چندین اسم که گوئی از نظر تو بود و نبودشان در تئاتر مشهد فرقی نمی کند ، دوباره از سر احترام کلاه از سر برداشتی و برای تئاتر مشهد حرمت قائل شدی. مهم هویت تئاتر این شهر است نه آدمهائی که می آیند و می روند. تاریخ خود گواه محکمی است برای آیندگان.
    این تغییر ۱۸۰ درجه ای کمی شگفت زده ام کرد. اما می خواهم به تو تبریک بگویم به خاطر جسارتت و پس گرفتن حرفهای نه چندان زیبایت. حرفهائی که حالا رنگ واقعیت به خود گرفته. نمی دانم شاید آیندگان و تئاتر مشهد از مهدی نصیری با این اقدامش به نیکی یاد کنند.
    ۱۲۹ روز ارزشش را داشت تا من صبر کنم و عذر خواهی مهدی نصیری از تئاتر مشهد را ببینم. تئاتری که آنقدر ریشه و قدمت دارد که با هر نسیمی از جا کنده نشود.
    امید که همه ی ما جسارت پذیرفتن اشتباهاتمان را داشته باشیم.
    موفق باشی و سربلند…


    پاسخ دادن

    • سعید رضامنش

      تاریخ : ۲۶ - خرداد - ۱۳۹۳

      ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه تست// عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری


      پاسخ دادن

    • توکلی

      تاریخ : ۲۷ - خرداد - ۱۳۹۳

      شما اگر به فکر تئاتر مشهد بودید آن ۹۰ میلیون تومان که خرج بازیگران تهرانی کردید را برای تئاتر شهرتان و هنرمندان جوان و با تجربه شهر خودتان صرف می کردید و ۱۵ تا نمایش با هنرمندان شهر خودتان کار می کردید!راستی می شود رقم دستمزدهای همه عوامل مشهدی و تهرانی نمایشتان را اعلام کنید؟
      عرصه سیمرغ…


      پاسخ دادن

  • مرتضی دهنوی

    تاریخ : ۲۳ - خرداد - ۱۳۹۳

    من که تو این نوشته عذر خواهی ای نمی بینم. گزارشی یه درباره جان گرفتن اجراهای عمومی در شهر مشهد که خدا را شکر مشهد هم مثل خیلی از شهرهای خوب ایران تئاترش پا گرفته است. یک زمانی تئاتر خاموش می شود و یک زمانی جان می گیرد. عذر خواهی و اعتراف نامه!!!!! برای چیست ؟؟ شاید زمانی تئاتر به تشییع و مجلس ختم نیاز داشته باشد! شاید همان گزارش که من هم آن را خوانده ام باعث شده که این تئاتر در ۱۲۹ روز جان بگیرد. حالا باید دست مریزاد گفت به کسی که برای تئاتر شهرش دل می سوزاند و می نویسد و می گوید. باید تشکر کرد به نگاه واقع بینانه نویسنده ای که زمانی بد ها و زمان دیگر خوبی ها را می گوید!!! باید دست مریزاد گفت به همه کسانی و هنرمند هایی که در این گزارش از آنها نام آمده شده و کار می کنند و باید تشکر کرد هم از اونهایی که تئاتر رو زنده نگه داشته اند و هم از هنرمندی که بی تفاوت نبوده و در خاموشی و روشنی از این تئاتر نوشته… این متن پاسخ طوری نوشته شده که انگار غباس کیارستمی دارد از هنرش دفاع می کند!!!! آقایان هر کسی کارش را بکند و هر کس ارزش و جایگاهش را بداند بد نیست؟! خوشحالی آقای برجسته جای شگفتی دارد!


    پاسخ دادن

  • ناشناس

    تاریخ : ۲۳ - خرداد - ۱۳۹۳

    خوب بود! آرزوی موفقیت برای منصور جهانبخش عزیز و همه برو بچه های خوب گروهش!


    پاسخ دادن

  • مهدی

    تاریخ : ۲۳ - خرداد - ۱۳۹۳

    خوب بود! آرزوی موفقیت برای منصور جهانبخش عزیز و گروه خوبشان!


    پاسخ دادن

  • فرشته فارغ(شایان)

    تاریخ : ۲۳ - خرداد - ۱۳۹۳

    یک تاکتیک درآمدزا:برای نمایشتون ازبازیگرای تهرانی شناخته شده با ظاهر زیباانتخاب کنید.
    چند سال پیش یکی از بازیگران زن مسن به زیارت امام رضا(ع)آمده بود مردم او را شناخته بودند و آنقدر اطراف او را گرفته بودند که به حالت خفگی افتاد و در بیمارستان امام رضا(ع)بستری شد و بعد از مدتی فوت کرد.
    درتهران در مراسم عزاداری هنرمندان ؛مردم بسیاری شرکت می کنند که اکثرا مایلندهنرمندان را ببینند و عکسی بگیرند.
    چرا این نمایش درتهران امتیاز نیاورد؟چرا استقبال نشد؟


    پاسخ دادن

  • حسام

    تاریخ : ۲۴ - خرداد - ۱۳۹۳

    عبدا… عزیز،این که صحبتها و نقد شرایط تاتر مشهد از زبان یکی از بهترین منتقدانش را عذر خواهی قلمداد می کنی و تعداد روزهایی را به یاد می اوری که در ان از تاتر مشهد اینگونه سخنی نرفته است جالب است.مگر غیر از این بوده و هست که تاتر مشهد به دست نوچه هایی افتاده بود که نه سواد و علم ان را داشتند و نه تجربه درخشانی از تاتر.بله و فاتحه ان را نیز مردم خوانده بودند که تو خود شاهدی که سالنهای خالی از تماشاگر تاتر بیشتر به مجلس اموات می ماند تا صحنه تاتر.
    چرا تا یک منتقد یا مخاطب از کارمان بد گفت بد کاره می شود و پیراهن می دریم که تو هیچ نمی فهمی(رجوع به بد و بیراه هایی که در صفحه اجتماعی جواد خان اشکذری هم تو و هم علی حاتمی و رئوف و بازیگران و حتی گریمور کارتان به او گفتید .)یا مطلبی که یک بنده خدای دیگر در وبلاگ جواد عزیز در نقد تاتر مشهد نوشته بود با عنوان خنده ام می گیردکه به نظر من هم درست بود.چرا تاب دیدن این را نداریم که وقتی یک نفر از شهر ما برای کسب علم به تهران میرود ،دیگر او را غریبه قلمداد می کنیم و اجنبی.من همیشه تو را جزء ادمهای باسواد قلمداد کرده و امیدوارم که منصفانه تر بدین قضایا بنگری.به قول خود تو اینده تعیین می کند که چه کسی می ماند و چه کسی رفتنی است.


    پاسخ دادن

  • محمود خسروی

    تاریخ : ۲۴ - خرداد - ۱۳۹۳

    ضمن خسته نباشید به جناب دکتر نصیری کاش دوستان کمی آستانه تحملشان در نقد بیشتر بود.من متاسفم برای اتفاقی که در صفحه اجتماعی مشهد تاتر افتاد و در پی درج نقدی بر فروش تاترهای اجرا شده در مشهد،تمامی دوستان گروه کربن به دکتر یورش بردند.شاید این خود یکی از علت های کم کاری منتقدان در زمینه تاتر باشد.جناب برجسته ،اقای حاتمی نژاد و رئوف عزیز!شما باید حرفتان را در روی صحنه بزنید .من خود یکی از مخاطبان کار شما در تهران بودم و شاهد نظر مردم!!!به امید روزی که دشمنی ها جای خود را به رفاقتها بدهند.


    پاسخ دادن

  • سودابه کریمی

    تاریخ : ۲۵ - خرداد - ۱۳۹۳

    واقعا جای تاسف دارد. واقعا.

    می گویند کرمی بر شاخه درختی نشسته بود. عقابی آمد. کرم از ترس داد و هوار سر داد و جیغ کشید و… عقاب چندی بعد بال گسترد و رفت.
    و کرم کوچک رو به دوستانش کرد و گفت : دیدید از من ترسید و رفت دیدید من چه کرم شجاعی هستم!

    خوب نیست!

    اما بگذارید کسانی هم خوشحال باشند. عقابی از شما ترسید و پرید!


    پاسخ دادن

    • يك تئاتري

      تاریخ : ۲۵ - خرداد - ۱۳۹۳

      من هم با شما موافق هستم. نمی دانم اگر این روزها تئاتر مشهد خوب است و طبق نوشته این مقاله همه دارند کار می کنند عبدالله برجسته چرا خوشحال شده و به خودش گرفته. برجسته، عقابی اگر پرید از ترس تو نبوده! فریاد نزن!


      پاسخ دادن

  • يك تئاتري

    تاریخ : ۲۵ - خرداد - ۱۳۹۳

    با سلام
    واقعا که! همین دوستان اگر تعریف و تمجیدی از آنها بشود به به و چه چه می کنند. حالا که یک نفر آمده و نقدی کرده گروهی و قبیله ای تاخته اند و حالا هم خوشحالند و لابد خیال هم می کنید که شما وارثان تئاتر مشهد شده اید! می خواهم بدانم اگر آن دو بازیگر را از تهران نمی آوردید آیا باز هم کسی به دیدن نمایش شما می آمد که اینقدر خوشحالید؟ باور کنید همه تماشاچی هایی که آمده بودند برای دیدن آن دو تا بازگر آمده بودند. و الا…. ولی وااسفا که آنقدر جو شما را گرفته که حتی کوچکترین نقد که نه! یک گزارش که درباره دو تئاتر دیگر هم بود و فقط درباره هزینه کارتان نوشته شده بود همه گروه شما را چنان برآشفته کرد. که هر چه خواستید را نوشتید. همه ما هر چه شما نوشته بودید را خواندیم. خدا رو شکر که هم شما را می شناسیم و هم کسی که آن نقد و این نقد را نوشته است! لابد خودتان از خودتان تعریف می کنید و خیال می کنید که همه همینطور به شما نگاه می کنند. اگر لازم به معذرت خواهی باشد من به عنوان یک تئاتری که در این شهر و این کشور کار می کنم فکر می کنم شما باید معذرت خواهی بکنید. شما ! و گروهتان که با حرفهایتان خودتان را به همه ما که سکوت کرده بودیدم شناساندید. عبدالله برجسته… علی حاتمی ن‍اد. رئوف دشتی و… شما همان کسی هستید که نشان دادید. خوشحال نباشید. ما اگر روزی آمدیم و نمایش شما را دیدیم. حالا که می بینیم دست پخت چنین آدماهیی بوده شاید پشیمان باشیم!
    این را بدانید که آینده در مورد شما به نیکی یاد نمی شود. کلاهتان را محکم روی سرتان نگه دارید. فکر نکنید اگر کسی کار شما را نقد کرد و خودتان را جای تئاتر مشهد گذاشتید و بر او تاختید ما هم از شما حمایت می کنیم. شما اگر واقعا مشهدی بودید از اول هم برای تبلیغ بیشتر دست به دامن بازیگران مشهور غیر مشهدی نمی شدید. بازیگر مشهدی می آوردید. اینهمه پولی که به آن دو نفر دادید را به هنرمندان تئاتر شهر خودتان می دادی. حالا دم از تئاتر مشهد می زنید و وکیل مدافع تئاتر مشهد شده اید؟! شما اگر به فکر تئاتر مشهد بودید که برای شهرت خودتان به جای مشهدی ها از تهران بازیگر نمی آوردید! خدا را شکر که اگر در این مقاله از روزهای خوب تئاتر هم صحبت شده شما در آن نیستید!
    ممنون از کسی که چهره اصلی شما و گروهتان را برای مان فاش کرد.


    پاسخ دادن

  • سعید رضامنش

    تاریخ : ۲۶ - خرداد - ۱۳۹۳

    خنده دار بود ! خنده دار است! کسی آمده بود و یک یادداشت درباره یک جدول نوشته بود! جدول را تشریح کرده بود. قبیله و دار و دسته ای ریختند و در سکوت بقیه هنرمندان تئاتر مشهد هر چه کینه در دل شان مانده بود گفتند!
    خنده دار است! کسی آمده درباره تئاتر این روزهای مشهد نوشته و یکی از افراد همان گروهک! به وکالت از تئاتر مشهد عذر خواهی می پذیرد. خنده دار است! نیست؟ قوره نشده مویز شده اند! خدا را شکر که به قول یکی از دوستان نوشت و تئاتر مشهد با نقدی ۱۲۹ روزه خودش را اصلاح کرد. کاش بر شما هم تاثیر داشت و به جای رجز خوانی و حمله و داد و فریاد می خواندید و به کار می گرفتید. راست می گوید خودتان را نشان دادید. همین هستید هنرتان شاید … اما بدانید که هنر جای گردن کلفتی و منم منم نیست. اگر می بینید می آییم و نمایشتان را می بینیم حتما دلیلش این نیست که شاهکار آفریده اید.
    برجسته خان و گروهی که مدعی فرهنگ و هنر تئاتر شهری هستید شاعری می گوید :

    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه تست// عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری


    پاسخ دادن

  • تئاتری

    تاریخ : ۲۶ - خرداد - ۱۳۹۳

    خوبه آقای اشکذری ! ممنون ! ممنون که محافظه کاریو بر بیان حقایق ترجیح میدید ! من فکر میکردم این سایت مثل وبلاگ قدیم تریبونی برای بی تریبون هاست ….. ظاهرا اشتباه کردم
    —————
    برادر
    مگه باید چی می فرستادین که ما نزدیم؟ محافظه کاری؟! فکر نمی کنی کسی که بدون نام حرفش رو می زند محافظه کار تر است؟!
    امیدواریم این سایت مورد قبول شماهم قرار بگیرد مانند بسیاری از تئاتری ها که مشهد تئاتر رو از خودشون می دونند.


    پاسخ دادن

    • تئاتری

      تاریخ : ۲۷ - خرداد - ۱۳۹۳

      آقای برات زاده ی عزیز نفع تئاتر این شهر در چیست ؟ چشم بستن به روی حقایق و پز دادن با یک استثنا به نام عبدالله برجسته ؟ برجسته یه استثناس . همه هم خوب میدونیم . اما بقیه ی بدنه ی اداری مجتمع امام رضا چه ؟ پیشنهاد میکنم کمی به دل ماجرا بزنید تا بفهمید چی میگم …. بی نام و نشان میایم تا بتونیم یه ذره امید داشته باشیم … چون در افتادن تنهایی مساوی با ور افتادنه، آقای اشکذری عزیز


      پاسخ دادن

  • برات زاده

    تاریخ : ۲۶ - خرداد - ۱۳۹۳

    خواهش من این است که این بحث ها را تمام کنید. اصلا به نفع تئاتر ما نیست که این حاشیه ها دامن زده شوند. مطلبی که در حمایت از تئاتر مشهد نوشته شده را باید منتشر کرد و باز هم تلاش کرد که به گوش همه برسد . همین . توی این کامنت ها که عبدالله برجسته آن را به حاشیه کشیده است، هیچ منفعتی دیده نمی شود. شک ندارم که آقای نصیری هم اگر اینها را بداند نه از تو هین ها و نه حمایت ها خوشحال نخواهد شد . لطفا این بحث را تمام کنید! عبدالله برجسته، باشد! تو خیلی خوب هستی! نمایشت عالی بود! کارت شاهکار بود! همه شما خوبید! عالی هستید! اصلا تو خیلی کار خوبی کردی که چند بازگر از تهران آوردی تا ما هم در مشهد کمی بازیگری یاد بگیریم! از کار تو نوشتند جنجال کردی! حالا هم که اصلا اینجا از تو ننوشته اند آمده ای و جنجال می کنی!!!!! دنبال چه هستی؟ این مقاله که از تو ننوشته که باز هم جنجال کنی! بگذار همانهایی که در متن هستند نظر بدهند! تمامش کن! کار خودت را بکن! چرا این مقاله را هم که به نفع همه ما نوشته شده به حاشیه مطلوب خودت کشیده ای؟ با شیپور و جار و جنجال که کسی نمی تواند خودش را مطرح کند!!!! بس کنید!


    پاسخ دادن

  • فرشته فارغ(شایان)

    تاریخ : ۲۶ - خرداد - ۱۳۹۳

    توصیه به اونهایی که دوست دارندبیشتر یاد بگیرند راجع به طراحی صحنه-لباس-نور-بازی باسایه-ترکیب میزانسنها به درستی-بازیگری- جذب مردم-علاقمند کردن مردم به تئاتر-
    بدیدن نمایش “از حضور تا ظهور”واقع در مجتمع فرهنگی آیه ها بروید-تهیه بلیط رایگان از فرهنگسرای انتظار واقع در بلوار مجد.۰۹۳۷۳۴۹۷۱۵۵
    ساعت اجرا:ساعت ۸ نماز وبعد از آن اجرای نمایش تا۱۰ شب -تا ۳۱ خرداد- اتوبوسهای رایگان برای برگشت وجود دارد.
    کارگردانی بسیار بسیارعالی.
    این نمایشو ببینید وبا بقیه نمایشهای مشهد مقایسه کنید که درمقابلش صفرین و هیچی از کارگردانی نمی دونید.هر پرده ای از این نمایش مثل یک تابلوی نقاشی بود در فاصله زمانی یک ثانیه که تغییر می کرد.غرور را بذارید کنار و برین ببینین ای مدعیان برترین کارگردانها!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!من که خیلی استفاده کردم . درود بر کارگردانش وبازیگران و ………………..


    پاسخ دادن

  • خسته نباشید

    تاریخ : ۲۷ - خرداد - ۱۳۹۳

    تئاتر واریته نیست!
    خدمت همه هنرمندان مشهد که با شرایط خوب و بد کار می کنند و به فکر کار خودشان و هنرشان هستند و برای جلب توجه به هر کاری دست نمی زنند و اگر هم کار می کنند با همین بر و بچه های شهر خودشان کار می کنند خسته نباشید می گوییم. به هنرمندانی که اگر قرار باشد صحنه را در اختیار بگذارند در اختیار هنرمندان جوان و تجربه مشهدی می کنند! هنرمندانی که اگر قرار است دستمزدی پرداخت کنند به هنرمندان شهر خودشان پرداخت می کنند و درجه سه های دیده تر شده را با ۲۰ یا ۳۰ برابر دستمزد یک بازیگر مشهدی به شهرمان نمی آورد خسته نباشید می گویم.
    خدمت همه کسانی که کار کرده اند و کار می کنند و به خاطر هنرشان مخاطب دارند نه شو چهره های تهرانی خسته نباشید می گویم!
    و توصیه ام به مسئولین و مدیران تئاتر این است که زمینه را برای حضور بیشتر هنرمندان همین شهر فراهم کنند و صحنه و پول مشهد را به کسانی که حتی بازیگران درجه ۳ هم تهران نیستند نسپرند. وای به روزی که این رسم در مشهد مرسوم شود و وای به روزی که دیگران بفهمند که مشهدی ها به جای مشهدی ها دستمزدها را به تهرانی ها بدهند و لابد بعد هم سهم تئاتر شهرستان را از تهران طلب کنند! ….


    پاسخ دادن

  • فرشته فارغ(شایان)

    تاریخ : ۲۷ - خرداد - ۱۳۹۳

    فکرمی کنم در آینده نزدیک مثل کارگردانهای تئاترای تهرونیا ؛بازیگرای خارجی(هندی وگرجی وتاجی وسیاه وسرخ )تو بورس بیان. یادتون نیست در جسنواره تئاترفجردرمشهد چه تبلیغاتی برای بازیگرای خارجی شد که فقط از این ور صحنه می پریدند به اون ور و این ور!!!تازه دخترهندیه اینقدر زرنگ بود که تا دستمزدشو نگرفت روی صحنه نرفت!!!!تا زمانی که تماشاچیه تهرونی پسند وخارجی پسندتو مشهد باشه کارگردانا وتهیه کننده ها ازاین تاکتیک استفاده خواهند کرد.شما تماشاچی ها فضا رو باز می کنید.اگه نرین این کار تکرار نخواهدشد.به هر حال اسپانسری که نمایش روهزینه می کنه بایداستفادشو درست وحسابی ببره.اگه نمایش شماها چنین اسپانسری داشت ؛آیا از این تاکتیک استفاده نمی کردید؟حرف همتون اینه که چرا احترام ودستمزد ما نباید به اندازه اونا باشه؟در سینمای مشهد هم همین خبراست. بازیگرتهرونی رو میارن با دستمزد چند میلیون. واسمشودرتمام رسانه ها می نویسند ولی به بهترین بازیگرای مشهدی با سالها تجربه روزی ۱۰۰تا ۲۰۰ ت با هزار بی احترامی پرداخت می کنند واسمشو در کنار اسم بازیگر تهرانی همون فیلم نمی نویسند.من در فیلم”با دیگران” نقش مادر لیلا زارع ودرفیلم خوابهای دنباله دار از پوران درخشنده که نقش مادر فرشته صدر عرفایی را داشتم وهر دو در فجروکشورای خارجی وماهواره…اکران داشتندولی دستمزدم قابل گفتنی نیست وحتی به جشنواره فجردعوت نشدم.چرا؟ چون بازیگرمشهدی و ساکن مشهد هستم.به نظرمن شما بازیگرا ی مطرح مشهد باید راجع به این تبعیض با مسئولین جلسه داشته باشید و مقام خودتونو در مورد احترام ودستمزد تثبیت کنید.


    پاسخ دادن

  • نسرین

    تاریخ : ۲۷ - خرداد - ۱۳۹۳

    سه نکته :
    الف ) مهدی نصیری مشهدی ست و برای حرمت به تئاتر مشهد مطلب نوشت و باید از سوی دیگر شهرستانها مورد غضب قرار میگرفت که نگرفت ولی از طرف مشهدی های محترم بشدت گرفت و تمام انتقاد کنندگانش نگفتند گناهش چه بود و ما هم بلاخره نفهمیدیم
    ب) برجسته مشهدی ست و کار جسورانه ایی انجام داد که بقول خودش ۹۵ملیون تومان برای تئاتر خرج دستمزد بازیگران تهرانی کرد نو از سوی مشهدی ها تائید نشد و تشویق نگردید ..
    ج) بلاخره در مشهد تئاتری روی صحنه رفت که پنج هزار تماشاگر توی سالن کشوند حالا به هر دلیل و به هر ترفند و به هر کلک ( کل تئاتر کلکه ) آورد دیگه … تشویقش کنید بابا ، البته تضمینی نیست که برجسته خوشش بیاد چون مهدی نصیری نقدش کرد فحشش داد تشویقش کرد متلک گفتش .. ولی شما تشویق بکنیدش .. چرا ؟؟؟ به یک دلیل ساده چون مشهدی هستیم ..
    نکته : خوش به حال کارگردان نمایش “اتللو به روایت بخشی ” که ظاهرا همین حدود تماشاگر رو داشت و خدا به روش رحم کرد ، هیچ کس نه تشویقش کرد و نه نقدش کرد و البته شاید این شانس به خاطر این بود که نه مهدی نصیری دیدش و نه برجسته تشویقش کرد !!!!


    پاسخ دادن

  • ناشناس

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۳۹۳

    از آقای مهدی نصیری به خاطر نقد های گذشته و این نقد متشکریم. اگر آن زمان تئاتر مشهد تششیع جنازه نیاز داشت نوشتند و حالا هم که روزهای خوبی دارد نوشته است. نقد یعنی این! بدون غرض ورزی و جسارت آمیز! باشد اگر به مذاق چند نفر هم خوش نیاید!


    پاسخ دادن

  • مرتضی دهنوی

    تاریخ : ۲۳ - تیر - ۱۳۹۳

    یک ماه گذشت. مهدی نصیری بعد از همه نامهربانی ها، در تهران باز هم “رئیس کانون ملی منتقدان تئاتر شد” (نقل از مشهد تئاتر) و “تئاتر مشهد روزهای سرد ش را در تابستان تجربه می کند” (نقل از مشهد تئاتر) سعید تشکری و خداحافظی اش به خاطر بدرفتاری مشهدی ها خبر ساز شده است. این بلایی است که ما مشهدی ها سر خودمان می آوریم!جرات و مردانگی معذرت خواهی هم نداریم!


    پاسخ دادن

ارسال دیدگاه

تبلیغات