برگزیده

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۱۷:۵۵

دو راهی جبر و انتخاب در «چراغی زیر شیروانی»

مشهدتئاتر-  به اعتقاد رامین رمضانیان «چراغی زیر شیروانی داستان جبر و انتخاب آدم هاست. «چراغی زیر شیروانی» به نویسندگی و کارگردانی رامین رمضانیان، داستان زوجی را روایت می‌کند که به سفر رفته‌اند و در آنجا با واقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند که قبلا با آن مواجه نشده بودند. این زوج با دوستی همسفر می‌شوند که به شدت […]

دو راهی جبر و انتخاب در «چراغی زیر شیروانی»

مشهدتئاتر-  به اعتقاد رامین رمضانیان «چراغی زیر شیروانی داستان جبر و انتخاب آدم هاست.

«چراغی زیر شیروانی» به نویسندگی و کارگردانی رامین رمضانیان، داستان زوجی را روایت می‌کند که به سفر رفته‌اند و در آنجا با واقعیت‌هایی روبه‌رو می‌شوند که قبلا با آن مواجه نشده بودند. این زوج با دوستی همسفر می‌شوند که به شدت آرمان‌گراست و در واقع نویسنده از این شخصیت استفاده کرده تا نمایشی ضد آرمان‌گرایی روی صحنه ببرد.
رمضانیان می‌گوید ایده این نمایش را از نمایش‌نامه «مرغابی وحشی» هنریک‌ایبسن گرفته‌است و «چراغی زیر شیروانی» را به شیوه رئالیسم جادویی طراحی کرده‌است؛ تکنیکی که برای پرداختن به آن از یک شخصیت جادویی استفاده کرده که به عنوان شخصیت چهارم وارد نمایش می‌شود و به تعلیق به وجودآمده در نمایش کمک می‌کند. همچنین استفاده از تکنیک سایه‌بازی باعث شده فضای رئالیسم جادویی کار، بیشتر بر تماشاگر غالب شود. به گفته رمضانیان در این اثر نمایشی شخصیت‌های اصلی با مسئله جبر و انتخاب روبه‌رو می‌شوند و همین موضوع باعث شده نمایش، کمی رنگ و بوی فلسفی به خود بگیرد. کارگردان «چراغی زیر شیروانی» می‌گوید که سعی شده همه طراحی‌های صحنه و لباس، پیرو سبک رئالیسم باشد.
در نهایت چیزی که به نظر رمضانیان باعث می‌شود تماشاگر تا انتهای نمایش از جای خود بلند نشود، تعلیق قوی داستان و ضربی است که تماشاگر در پایان قصه می‌خورد. «چراغی زیر شیروانی» که اجرای آن از چهارشنبه، سوم بهمن شروع می‌شود، تا ١٧ بهمن روی صحنه تماشاخانه شمایل خواهدبود.

 


برچسب ها : ,
دسته بندی : تازه ترین ها , خبر , گفتگو
ارسال دیدگاه