برگزیده

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۱۷:۳۸

انصراف دهید، نویسنده ها مجوز نمی دهند!

یاداشتی به بهانه  انصراف دو تئاتر  از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی مشهدتئاتر- جواد اشکذری: تئاتر مشهد درحالی روزهای پرشوری را در اجراهای عمومی طی می‌کند که حواشی برخی از این آثار تاحدودی بر بدنه تئاتر شهرمان به‌خصوص بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی لطمه زده است. در هفته گذشته دو نمایش […]

انصراف دهید، نویسنده ها مجوز نمی دهند!

یاداشتی به بهانه  انصراف دو تئاتر  از بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی

مشهدتئاتر- جواد اشکذری: تئاتر مشهد درحالی روزهای پرشوری را در اجراهای عمومی طی می‌کند که حواشی برخی از این آثار تاحدودی بر بدنه تئاتر شهرمان به‌خصوص بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی لطمه زده است. در هفته گذشته دو نمایش «قسمتی از بنفش، سرخ است» به‌نویسندگی مهسا غفوریان و کارگردانی مژده رحمان‌زایی و نیز «آدیداس» به‌نویسندگی مهدی ضیاءچمنی و کارگردانی پویا غازی به‌دلیل اختلافات درون‌گروهی‌ای که کارگردانان با نویسندگان خود داشته‌اند، منجر به شکایت و درنهایت اعلام کتبی انصراف کارگردان‌های دو نمایش به انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی شد. با انصراف این دو نمایش، تئاترهای «آن‌قدر مرد شده‌ای…» به کارگردانی میترا بابایی از قوچان و «فراموشی» به کارگردانی محمد اخروی و نوید اسدیان از مشهد جایگزین شدند و به جدول برنامه‌های اجراهای جشنواره بیست‌وهشتم راه یافتند. این جشنواره طبق اعلام فراخوانی‌اش قرار است از چهارم شهریور آغاز به کار کند و شب عید قدیر به پایان برسد اما با تاخیر چندروزه در تاریخ دهم تا چهاردهم شهریور با دبیری آرش خیرآبادی در مشهد برگزار خواهد شد.

هرچند حواشی تولید و اجراهای «قسمتی از بنفش سرخ است» داستان متفاوت‌تری با «آدیداس» داد، یک وجه مشترک با هم دارند. هر دو مشاور کارگردان، مهدی ضیاءچمنی بوده است. مشاوره‌های او آن‌قدر زیاد بوده که به‌جرئت می‌توان گفت که به شکل‌گیری اثر هم ختم شده است. به‌طور حتم سهم بیشتر اختلافات هم شاید از همین‌جا ناشی شود. در اینجا چند سوال در ذهنم ایجاد می شود؛

چرا باید یک نفر پولی بگیرد و کاری را کارگردانی کند؟ چرا کسی به ازای مبلغی برای خود رزومه ای بوجود بیاورد؟ چرا یک نفر اینقدر مشاوره می دهد که به حدی برسد تا خود را مالک نمایش بداند؟ از گذشته تا کنون شاید باشند کسانی که سرتمرینات کارگردان دیگری رفته اند و  و مشاوره ای هم داده است. تا اینجا هیچ ایرادی ندارد اما اینکه یک شغلی به عنوان «کارگردان در سایه» بوجود آمده که کسی یا کسانی بابت گرفتن مبلغی، به  سر تمرینات برود و و بروند و کار را به قول خودشان جمع کنند، به شدت توهین به تئاتر خراسان است.

… اما آنچه در حال حاضر برای تئاتر مشهد لازم و ضروری است و جمع‌های رفاقتی را به گروه‌های حرفه‌ای تبدیل خواهد کرد، عقد قراردادهای قانونمند بین تمام عوامل گروه با تهیه‌کننده یا حداقل با کارگردان است. از ضروری‌ترین موضوعات قبل از شکل‌گیری گروه می‌تواند عقد قرارداد میان نویسنده با کارگردان باشد که در ازای دادن مجوز نویسنده به کارگردان صورت می‌گیرد. به طورحتم حد و حدود دخالت‌های نویسنده در امور کارگردانی مشخص شود تا گروه دچار سوءتفاهم‌های رایج نشود.

 سرانجام آنچه این هیاهوها برای تئاتر مشهد به ارمغان آورد، این بود که اجراهای عمومی نمایش «قسمتی از بنفش سرخ است» که قرار بود از ۲۴شهریور در تماشاخانه بهار روی صحنه برود، کنسل شد و اجراهای عمومی «آدیداس» هم پایان نیمه‌کاره‌ای پیدا کرد و جای دو نمایش خوب در جدول برنامه‌های جشنواره خالی شد. آنچه از این بچه بازی ها ضربه خورد تئاتر نجیب مشهد بود.

به طورحتم نگاه حرفه‌ای تئاتر می‌طلبد که هنرمندان قبل از  هر نگاه منفعت طلبانه ای و قبل از هر تصمیمی به آنچه به نفع تئاتر خراسان است، بیندیشند تا فرصت برای افتخارآفرینی‌های تئاتر مشهد و استان از دست نرود.

 


برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.


دسته بندی : تازه ترین ها , خبر , یادداشت هفته
ارسال دیدگاه